Topper i Bamble (02.03.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Eikekollen (261m) 02.03.2012
Tråvassåsen (240m) 02.03.2012

Tråvassåsen

Pf 105
Lengde: 9,2 km
Utgangspunkt: Ved bommen sør for Fostvedt.

Fin tur i vårsol. Men fra Gonge gikk det stedvis nokså trått i råtten snø, og det var bare å belage seg på en lengre og tyngre tur enn antatt. Et nokså kupert toppområdet uten den alt for markante utsikten. Ikke så helt lett å ta ut det høyeste punktet på toppen sånn umiddelbart, så det ble en liten runddans over en tre, fire ulike høydepunkt. Som en kuriositet skal den siste bjørnen som ble skutt i Bamble ha endt sine dager her inne i Gongeskogene, ved Diplane rett vest for toppen. At dette er områder bjørnen har følt seg hjemme i, kan man godt forstå når man tar seg opp i Jammerdalen innunder toppen.

Lauvmarkåsen (Eikekollen)

Pf 130
Lengde: 3,7 km

Etter Tråvassåsen kjørte jeg inn mot Rørholt og Eikekollen. Parkerte ved veien rett etter Mo og gikk opp en liten skogsvei som ender ikke langt unna foten av kollen. Neppe mye tobeint besøk på denne toppen, men du verden for en utsikt. Her snakker vi kanskje om et av de flotteste og videste utsiktspunkt i Bamble, og så er toppen totalt ukjent.

I det minste vet Elgen å sette pris på toppen i hvert fall, særlig på det åpne lille utsiktsplatået hvor den nok har stått en del og skuet landskapet. Kanskje like greit den får ha noen slike plasser i fred.