Høyest i Rindal (27.04.2019)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Trollhetta (1,614m) 27.04.2019
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 27.04.2019
Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 27.04.2019

Hadde egentlig planer om å få besteget denne toppen i løpet av fjoråret, men prioriteringene tillot ikke det. Bra vær i Midt-Norge, og få andre kommunetopper å velge mellom, gjorde at det passet seg bra å reise til Trollheimen å få unnagjort Trollhøtta denne helgen.

Webjørnsen og jeg dro nordover på E6'en, og svingte av ved Berkåk. Kjørte fylkesvei 700 frem til skilting mot Jøldalshytta. Ved Kleva kommer man ikke lengre med bil, så parkerte på stor anlagt parkeringsplass, og overnattet til dagen etterpå.

Gikk den siste biten av veien inn til Jøldalshytta, så opp mot Langfjellet 1264. Videre et ganske flatt parti før oppstigningen til Trollhøtta Østtoppen. Møtte to Trøndere som hadde vært på Østtoppen, og slo av en prat. De kunne fortelle at man ikke kommer lengre enn dit, og at turen videre krever klatring! Lang i maska som jeg ble, stilte jeg meg fullstendig uforstående til den påstanden, da det overhodet ikke samsvarer med det jeg har lest. Herfra går det noe ned, før den bratte oppstigningen til Trollhøtta Nordtoppen begynner. Truger måtte av, og festes på sekken for å komme opp. Siste biten til Sørtoppen er enkel.

På veg mot Trollhøtta Østtoppen
Tilbakeblikk mot Nordtoppen

Returen var noe seig, og det var utrolig godt å komme tilbake til bilen med denne kommunetoppen unnagjort.

Avstand i luftlinje fra p-plass til toppen er 13,1 km
Tilbakelagt distanse tur/retur ble 36,6 km.