Skredvarden (29.04.2019)

Written by Stigun GSM

Ascents Skredvarden (636m) 29.04.2019 11:35
Visits of other PBEs Sætrevatnet parkeringslomme (20m) 29.04.2019 11:37
Etter lang tur med mange høydemeter til Sunnfjordbjørnen dagen før var i alle fall mine ben ikke klar for noen tilsvarende tur denne flotte og varme vårdagen i vest. Med utsikt til en ganske forskjellig tur fra dagen før var vi tre turvenner Trond, Ivar og jeg enige om bestigning av en øytopp ingen av oss hadde vært på tidligere; Skredvarden på Atløy. I praktfullt vær og gjennom en Sunnfjordnatur på sitt vakreste kjørte vi til Askvoll hvor vi traff ganske så godt med fergeavgang til Atløy. Vi kjørte til vestsiden av øya og Sætrevatnet p-lomme hvor vi fulgte godt merket sti oppover i flott kystnatur, som i starten var overraskende frodig, med bl. a kusymre og andre vårblomster som lyste opp langs stien. Et par stideler, som var godt merket. Før siste halvbratte stigningen mot toppkjeglen fant vi en lun bergnabb hvor kjærkommen niste ble inntatt, mens utsikt til omkringliggende tildels storslått kystlandskap ble beundret. Greit siste stykket til toppen også, selv for turtunge ben. Flott utsikt også innover i i Fjordane med kjente fjell både nært og fjernt; mest ruvet nok Blægja og Kvamshesten. En disig horisont gjorde dog at utsikten ikke nådde helt til topps på karakterskalaen.
Utsikt sør, mot bl a kjente silhuetter i Solund; Krakhellenipa og Krakhellesundet f.eks til venstre for bildesentrum
Utsikt nord. Batalden 492 moh i disen i bildesentrum
Umiskjennelige Alden, med Værlandet og Bulandet til venstre
Ivar ved Skred-varden

Ned igjen gikk det såpass radig at vi akkurtat rakk en ferge tidligere enn vi hadde tatt sikte på, med 1 minutts margin. Takk til Ivar og Trond for to supre turer til vårt vakre nabofylke i nord!