Store Lenangstinden (28.04.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Lenangstinden (1,625m) 28.04.2019 03:22

Nå som både jeg og Vemund var studenter igjen var dette kanskje tidenes sjanse for en postpåskeferieferie så flybilletter ble bestilt nordover. Hovedmålet med turen var å toppe ut på Lenangstinden og Jiehkevarri. Jiehkevarri har Vemund vært på tidligere, i tillegg gjorde vi også et forsøk for 2 år siden, da endte det med retrett på Holmbukttinden på grunn av været. Da ingen hadde vært på Lenangstiden tidligere ble dette førsteprioritet, så fikk Jiehkevarri komme i ettertid hvis været holdt seg.
Først var planen å reise fra Tromsø til Koppangen på fredag og starte å gå tidlig på lørdagen. Men værmeldinga endret seg og mye vind ble varslet. Derfor ble planene flyttet en dag tilbake. Dette gjorde at vi fikk tid til en liten ”oppladningstur” til Nordfjellet fredags ettermiddag.

Litt utpå lørdagen satte vi oss i bilen med retning Koppangen. Vel fremme prøvde vi å finne en campplass hvor vi kunne sove et par timer i natt. Vi fant noe som kunne fungere, men den kalde vinden og litt begrensa utstyr gjorde at vi trakk inn i bilen.

Klokka ringte kl. 3 og humøret var labert. Jeg har absolutt vært mer gira for tur tidligere for å si det sånn! Heldigvis veit jeg at dette kommer seg bare varmen og trøttheten gir seg.
Etter å ha gjort klart utstyr og mat i går var det bare å komme seg ut av bilen og labbe i vei oppover på knallhardt føre. I de to første motbakkene ble det en del kløning, kjapt oppsummert med at bindinger løsna i skrågåinga for begge. Vemund fikk også en ekkel utglidning på et del høydemeter pga. dette. Ikke en god følelse! Burde ha tatt fram stegjerna med en gang! Muligens skarejern ender på ønskelista også!
Herifra gikk det vesentlig bedre oppover og vi kom oss endelig frem til ”start”.

03:19
04:03
06:00
Vemund med god retning til Lenangstinden

På med klatresele (som isøksa var festet i, en liten sikring tilfelle utglidning) og stegjern, og etter litt mat begynte traskinga oppover i gradvis brattere terreng. Begynte først å bevege oss oppover i en av de to skredrennene, men oppdaget at det var bedre å gå utafor. Litt oppi fant vi også spor, noe som også begrensa tidsbruken.
Etter en del raske høydemeter sa Vemund i fra at han ikke hadde helt trua på uttopping i dag, i hvert fall ikke med godfølelsen i behold. Noe som var ganske kjipt med tanke på at det var hovedmålet til begge, men samtidig absolutt ingen vits i å pushe det!
Jeg fikk klarsignal og fortsatte oppover, mens Vemund forsvant ned igjen. Prøvde å raske på litt slik at ventetida ikke skulle bli alt for lang og kjedelig. Før ”knekken” i renna ble spora borte, så da var det bare å begynne å sparke sjæl. Gikk veldig fint der sola hadde stått på, men etter ”knekken” som lå i skyggen tok dette sin tid å få greie spor. Måtte bruke en 7-8 spark for hvert trinn en lenger periode. Akkurat her føltes renna veldig lang ut. Mot toppen fikk jeg så øye på spor igjen. Traverserte og kom inn i spora som nå gikk renna opp. Det ble en liten pause på toppen her for vurdering om fortsettelse aleine på ukjent egg + jakka måtte på pga. vind. Det endte med at jeg valgte å fortsette pga. tydelige spor og gode forhold. Hadde også fått sett dronevideoen til Uglefisk som ikke viste skavler i friluft langs toppeggen, noe som var betryggende. Dette sammen med at jeg fremdeles hadde overskudd gjorde at jeg kunne fortsette med godfølelsen godt i behold. Langs eggen var det tørr og hard snø, gode forhold for stegjerna. Litt omvandling var det fra å alltid ha kontakt med snøen med både hender og bein i renna til å spasere fritt på to bein på en luftig egg, heldigvis kom dette seg relativt raskt. Kom så endelig opp på toppen av denne kjempen, deilig! Ble et par bilder fra toppen før jeg begynte på returen. Hanskene hadde blitt søkkvåte oppover renna og med vinden på toppen ble det raskt kaldt på fingra. Klarte derfor ikke helt ro det helt ned for å nyte toppen, noe som irriterer meg litt nå i ettertid. Tenkte også Vemund sikkert kjeda seg halvt i hjel i mens han venta på meg.
Ned eggen og snart på vei ned renna i gode spor. Trappa meg nedover en god stund uten å kikke opp, og rett før jeg kasta et blikk oppover tenkte jeg at jeg sikkert hadde kommet et godt stykke nedover, men i det jeg kikker oppover ser det ut som jeg så vidt har kommet meg nedover. Nå begynte ønske om å bare komme ned raskest mulig. Kjedelig og monotont arbeid ned igjen.
Fikk etter hvert øye på at Vemund hadde skrivd ”GRATTIS” i snøen, noe som var ganske artig å se!
Lenger nede der sola hadde tatt godt var snøen blitt ganske bløt, her fant jeg ut at det var likeså greit å lage nye spor med lenger avstand. Mot slutten fant jeg også en fin skliteknikk med fronten på stegjerna som gjorde at jeg ganske enkelt kunne justere mellom å gli og å stoppe.
Kom meg endelig ned til skia og snart også ned til Vemund. Nå var den dårlige starten på dagen glemt og vi kunne nyte nedkjøringa ned mot bilen igjen. For en tur!

Utsikt østover fra toppen
"Grattis"
Kule mønstre i breen
Start date 28.04.2019 03:22
End date 28.04.2019 12:37

Grattis!

Written by uglefisk 31.05.2019 14:06

Overraskende rå topp det her :D

Sv: Grattis!

Written by gedded 31.05.2019 20:09

Uten tvil en rå topp, kommer til å huske denna i lang tid fremover! Takk for gode spor og tidenes førerapport med dronevideo av toppen, det kom godt med langs eggen :)