Neådalssnota med TT (27.04.2019)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Start point Bårdsgård (635m)
Endpoint Bårdsgård (635m)
Ascents Neådalssnota (1,621m) 27.04.2019
Visits of other PBEs Bårdsgarden (635m) 27.04.2019

Første helg etter påske var jeg turleder for TT sin tur "Vårskitur til Neådalssnota", sammen med 7 deltakere og medturleder.

Vi kjørte privatbiler inn til Bårdsgarden fredag kveld, der det ble varm suppe og info om turen i morgen. For å få fast snø lengst mulig ble vi enig om å starte å gå kl. 07.

Bårdsgarden selvbetjent med vei, vann og strøm, bilveg helt frem men likevel midt i turterrenget.

Skiene kunne tas på 2-300 m fra Bårdsgarden og det har helt OK forhold for fjellski hele dagen. Vi måtte vel bære skiene 2-3 steder oppover. Ruta gikk opp Halsbekkdalen og dalen mellom Halsbekkhøa og Hyttdalskamben, der vi tok dagens første matpause.

Den velkjente profilen til Neådalssnota dukker opp når vi runder nordenden av Halsbekkhøa.
250 høydemeter ned forbi Sprikltjønnin før vi kommer til foten av fjellet.
Kompasskurs mot toppen? ;-)

Ved "første avsats" oppe i Neådalssnota tok vi andre matpause. Her begynner det å bratne til for alvor så langfellene ble montert før vi fortsatte.

En av flere avsatser oppover fjellet. Varden i sikte langt der oppe!
"Der ser vi Innerdalstårnet, Tårnfjell og Tåga, med Skarfjell og selveste Store Trolla bak. Jada, Store Trolla er høyest i Trollheimen. Neida, Blåhø er ikke på topp-10 engang. Joda, det er helt sant! Vi kan se på kartet i kveld."

Knappe 7 timer etter start var alle 9 på toppen. Vi tok oss god tid til å nyte utsikten i alle retninger. Det ble vel tatt ett og annet bilde også.. ;-) Småsur vind og lang retur gjorde at vi til slutt måtte starte på bakkene ned igjen.

Juhu!
Storesøster Snota tar seg godt ut også fra sør.

På tur ned traff vi 2+2 andre på tur mot toppen. Vi kunne følge dem helt til topps fra dagens tredje matpause nede ved Sprikltjønnin. Mulige returveier ble lagt frem og diskutert, men det var stor enighet om å følge egne skispor tilbake.

Dagens tredje gode matpause med utsikt til toppen vi forlot for en liten time siden.

Oppoverbakken gikk i greit tempo og snart kunne vi ta av fellene og stake oss ned til Bårdsgarden i relativ bløt snø.

Fellene er tatt av og vi har bare bakkene ned til Bårdsgarden igjen.

Takk for turen til en flott, sterk og jevn gruppe som hadde vært på tur før!

Etter nydelig middag var det dessert og kaffe i peisestua der morgendagen ble diskutert. Alle ville heldigvis på tur, og mitt forslag om Høa ble godt mottatt.

Dag 2 til Høa

Sporet er tatt med GPS-klokke, og må tas med en klype salt. Antall km er nok i overkant, og pausetiden er for kort (holder nok ikke hendene helt i ro...).