Bygdeborgen mm (27.04.2019)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Nord for Skjeppsjøen (472m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Bygdeborgen (688m) 27.04.2019 16:05
Sør for Borgenkampen (784m) 27.04.2019 17:06
Visits of other PBEs Nyhussetervegen bom (478m) 27.04.2019 15:31
Borgenkampen (765m) 27.04.2019 16:52

Tur alene med Embla. Startet i fin sol.. varmt. Vårlig varm skog med litt snø her og der oppover mot Bygdeborgen. Klarte meg fin uten truger, men klok av av slike vårturer så var dem med i sekken. Ned fra Bygdeborgen mot gjelet og elva var det tørt og fint. Varm skogbunn. Helt nede i skyggen i gjelet begynte snøen. Her var det greit å bruke trugene. Hadde ikke med stavene og savnet disse. Målet nå var Bygdeborgen. Et flott utsiktspunkt her på Åsen. Da jeg kom dit følte jeg at jeg ikke hadde god lyst til å gå samme vei tilbake. Da var bare å sette seg et nytt mål. Det ble "toppen" Sør for Bygdeborgen. Ble grei truging her. Råtten snø enkelte plasser og noen steder barmark med kvist og kvas. Sta er jeg jo... så dette skulle gjennomføres selv om jeg kunne valgt andre turmål med mye større pf. En del storfugl ble skremt opp og jeg så mye møkk etter storfugl.

Vel framme etter en del basking i skogen kom jeg må fram til toppunktet.Da tenkte jeg at må skal jeg være litt "berserk" og velge ei rute så rett ned Åsen som mulig. Det viste seg å bli i et rimelig krevende terreng. Ned her var det stort sett bart så her var trugene igjen i sekken. Hendene måtte brukes flittig og det ble noen sår her og der. Ned på veien kom jeg etterhvert. Derfra ble det bare å h å vrien tilbake til bilen. Bra "bushing" i dag.

På Bygdeborgen

Fra Bygdeborgen mot Borgerkampen

På vei ned...sørover fra Bygdeborgen ned mot Gjelet og elva.

Plutselig vsr det liksom ikke mer sommer...

På Bygdeborgen

På toppen Sør for Bygdeborgen

Her er det uveisomt for å si det mildt. Bratt og svært ulent.