Omsdalsåsen fra øst (27.04.2019)

Written by siroho GSM

Ascents Omsdalsåsen (244m) 27.04.2019 13:22
Omsdalsåsen Sørøst (244m) 27.04.2019 13:37

Omsdalsåsen toppen og varden

De fleste som går til denne toppen går fra barnehagen. Siden det står Privatvegskilt ved innkjøringen der nå, så ville jeg prøve å gå fra øst. Fant traktorveger og stier på kartet så dette kunne jo gå greit.

Jeg kjørte mot Langgangen til Kokkersvold og parkerte langs vegen. Gikk litt tilbake over en lagertomt og gjennom tunnelen under E18. Der gikk det en skogsbilveg som var godt brukt innover. Fulgte den en stykke for så å ta av på en eldre traktorveg, men passerte skogsbilvegen igjen da jeg krysset over dalen og inn på sti opp lia. Her var det hogd så greit å komme fram, men stien bar preg av lite bruk. Hytta jeg kom opp til var også lite brukt for stiene inne her var det ikke mange som gikk, litt nedfall over stien her og der. Jeg fortsatte videre vestover under fjellet og kom så inn på traktorvegen fra barnehagen. Greit å følge opp lia. Jeg tok av mot toppen og det gikk tråkk helt opp. Litt utsikt over Brevik ellers ikke så mye å skimte mellom toppene.

Jeg fortsatte mot varden og trodde det skulle være greit tråkk å komme bort dit, men nei. Litt opp og ned for å komme fram, men fant til slutt riktig rygg. Det begynte å duskregne og blåse litt så ikke noe stopp her heller. Dårlig utsikt også siden det var dis i lufte.

Jeg prøvde å finne en grei rute ned til stien, men rota litt igjen, komme ned i en forkastning og fulgte den tilbake til stien. Litt over og under for å komme fram. Ikke så greit med en hund som vil gå under og jeg som vil gå over, men vi fant ut av det til slutt.

Tilbake til stien gikk vi ned lia og fant oss en fin plass å sitte og spise. Tok fra pizza fra i går og begynte, men da har jeg en trofast venn som også vil ha litt og hode hans stakk fram foran matboksen, men da forsvant all matlyst. Hel hode var fullt av skaumenner. Jeg pakket sammen og gikk tilbake der vi kom og plukket skaumenner. Telte til 30, men da gav jeg opp. Heldigvis har han fått flåttbehandling, men likevel. Knipset et par fra meg også, og sjekket godt da jeg kom hjem. Vaksine blir neste.

Da er Porsgrunnstopper satt på vent til flått og hjortelus er ferdig med sin sesong. Dumt det skal være slik.

Stien som var hogd
Rasteplass
Toppområdet
Dette må være høyeste kulen her oppe
Utsikt til Brevik
Jeg ser Varden
Da kom vi oss bort til Varden
Fint å gå her oppe, men skaumenner er det mye av