Alle gode ting er 3 (26.04.2019)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Nordfjellet (1,000m) 26.04.2019
Visits of other PBEs Sandelvbukta p-lomme (2m) 26.04.2019 18:00

Med Fredrik på besøk nordpå, var det på tide å få klemt inn noen utestående toppturer før vi vendte nesa mot Lyngen. Etter obligatorisk opplegg på skolen, spiste vi taco før vi kjørte ut mot Ringvassøya der jeg skulle få gjort mitt tredje forsøk på Nordfjellet, der whiteout har satt en stopper på de to tidligere forsøkene. I dag så det ikke ut til at dette skulle bli et problem, det var en herlig vårdag i nord.

Parkerte i lomma langs veien, sammen med en annen bil, og begynte å snirkle oss opp i småbjørkeskogen. Det var varmt og godt i dag, og sahara-støv over Nord-Norge ga en seinsommer-følelse, sett bort fra skiene og snøen.

Mot Lyngen

Vi gikk radig oppover mot Glimfjellet, mens vi så en del andre skiløpere på vei nedover. Det skulle vise seg å være mange flere oppe ved starten av eggen, og vi undret oss over hvor alle disse kom fra, med kun én bil på parkeringsplassen. Uansett krysset vi eggen, og opp en litt krunglete snøbakke i enden av denne, før vi gikk opp på den fullstendig snødekte domen på toppen. varden var fullstendig nedsnødd. Av sikkerhetshensyn ble ikke høyeste punkt besøkt, men vi var nok høyere enn dette der vi stod på snøen.

Mot Tromsøya i Sahara-støvet

Etter et raskt besøk begynte vi på nedturen, som egentlig ble litt nedtur også. Siden vi var seint ute, hadde skaren begynt å legge seg, og det ble ekkelt gjennomslagsføre i de beste hellingene. Noen reinsdyr gjorde en innsats for å toppe opplevelsen reint estetisk, og jeg vil absolutt si de klarte å gjøre jobben. Vel nede ved bilen var det bare å konkludere med en flott tur.

Herlig kveldslys, men gjennomslagsføre...