Kaldavassnuten og Baksafjellet i Aurland/Ulvik (18.04.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Baksabotnfjellet (1,601m) 18.04.2019
Baksafjellet (1,636m) 18.04.2019
Kaldavassnuten (1,476m) 18.04.2019
Kaldavassnuten sør (1,480m) 18.04.2019

Etter at Cecilie hadde gått en runde før på dagen, var det min tur på ettermiddagen. Jeg hadde omtrent 5 timer på meg før det ble skumring, så her gjaldt det å være på hugget! Jeg fulgte sommerruta oppover mot Kaldavasshytta fra Upsete og svingte av opp mot Kaldavassnuten ved enden av Kaldavatnet. Jeg syntes det var litt guffent hardt og bratt opp den siste biten til toppen og valgte en rute ned igjen på sørsiden. Her også var det bratt, men snøen var smeltet bort så det føltes tryggere å klyve seg ned med skiene på ryggen. Turen gikk så over Vossaskavlen, ned til vannet og opp til fortoppen på Baksafjellet (1593). Herfra gikk det bratt ned i skaret og opp til Baksafjell som er det høyeste fjellet i dette området. En vanvittig utsikt i alle retninger, og både Myrdal, Hallingskeid, Flåmsdalen, Tarven, Hardangerjøkulen, Hårteigen, Vassfjøra og mange andre supre topper ses godt herfra! Anbefales på det varmeste :-) Tilbaketuren gikk rett over Vossaskavlen og snareste vei tilbake til hytta.