Rundtur i Upseteområdet (13.04.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Storaberget (1,384m) 13.04.2019
Trollanuten (1,517m) 13.04.2019
Vidmesnosi (1,263m) 13.04.2019

Planen denne palmelørdagen var å gå en lang og flott skitur med mange toppbesøk. Sola skinte og det var lovet godt og stabilt vær i lang tid fremover. Det var godt med kuldegrader om natta så føret var lett men steinhardt enkelte steder.
Jeg startet fra Upsetehytta 9:30 og gikk bratt opp til toppen av Rustedalseggi. Herfra bar det lett over til Eilifseggi hvor det ble litt drikke og en brødskive. Turen videre gikk ned og bratt opp på Grånesene som jeg faktisk aldri har vært på vinterstid før! Fra Grånesene var det en overraskende god utsikt rett over til Hurrungane med Storen som lå og badet i sol denne dagen. Jeg tok en runde innom alle tre toppene før bakken opp til dagens høyeste topp Fossdalsskavlen ventet. Her oppe traff jeg på mange folk som hadde tatt tog fra Mjølfjell og opp til Upsete for å gå runden opp Breiddalen til Fossdalsskavlen og ned igjen Ljosanddalen. Dette var for øvrig det eneste stedet jeg møtte på folk denne dagen. Fra Fossdalsskavlen gikk turen ned i Fossdalen og opp langs ryggen til Trollanuten hvorfra man får fjordutsikt til Aurlandsfjorden. Nå ventet selve hovedmålet mitt denne dagen; å gå videre nordover fra Trollanuten og helt ut til Vidmesnosi som ligger rett opp for Dalbotn i Flåmsdalen. Utrolig flott å gå her! Ruta gikk over et par topper før jeg suste ned på Storaberget. Herfra kan man studere Flåmsdalen hele veien opp til Myrdal, og ikke minst kjenne igjen flotte fjelltopper i alle retninger! Mitt store mål Vidmesnosi var fremdeles ikke helt nådd, og det var bare å komme seg videre nedover. Jeg kjente litt på at å kjøre så mye nedover retning målet betydde selvfølgelig at jeg nødvendigvis måtte opp igjen et stykke på tilbaketuren, noe som sannsynligvis er hovedårsaken til at jeg aldri før hadde tatt turen ut til Vidmesnosi før. Men jøje meg for en topp! Denne toppen seiler rett opp til å bli min soleklare favoritt blant fjellene i dette området. Her er det fugleperspektiv over hele Flåmsdalen, og man kan se rett ned på hustakene på Vidme og Tunshelle. Fjorden synes godt også, med kommunesenteret Aurland godt synlig på østsiden av fjorden. Etter en snau time på toppen var det på tide å begi seg på den lange tilbaketuren. Jeg gikk først tilbake til Storaberget og videre til østsiden av høyde 1408. Herfra skled jeg i fjellsiden slakt nedover til jeg stod på det lille Fossdalsvatnet på 1300 meter. Nå var det bare å komme seg over vannene og ned i Breiddalen tilbake til hytta :-)