Dyngelandsåsen og Furekampane fra Elvenesveien (25.04.2019)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Elvenesveien (53m)
Ascents Hånuken (233m) 25.04.2019 14:36
Dyngelandsåsen (196m) 25.04.2019 15:04
Furekampane (234m) 25.04.2019 16:06
Start date 25.04.2019 14:36
End date 25.04.2019 16:54

Jeg hadde neppe gått denne turen hvis det ikke var for å fullføre "Bergen ≥ 100m pf." Men den bød på positive opplevelser også.

Parkerte i Elvenesveien. Der er det tillatt å stå langsetter veien et stykke på begge sider. Gikk så til Midtunlia og opp sti til Dyngelandsåsen. God og lettgått sti. Vel oppe fortsatte jeg langs kammen i NØ-retning. Rett før jeg kom til kraftledningene så jeg merking av en svak "sti" nedover mot Nedre Dyngeland. Fulgte denne og kom inn på en gjengrodd traktorvei. Skremte opp en stor hjortebukk på vei nedover. Sjeldent at jeg ser hjort på turene mine. Vanligvis forsvinner de lenge før jeg kommer nærmt nok. Og i dag hadde jeg ikke tatt med kamera. Typisk, for det var mye fugleliv og blomster som kunne gitt fine motiver.
Deretter ned til hovedveien, krysset denne og fulgte Dyngelandseidet innover på motsatt side.
Veien går over til å bli en traktorvei. Fulgte denne et stykke og tok så sti opp mot Hånuken. God og lettgått sti her og.
Så videre til Furekampane. Fremdeles lettgått terreng og god sti. Fra Furekampane gikk jeg litt tilbake i eget spor til en sti jeg hadde sett som kunne ha retning ned i dalen. Nå var det nok et dyretråkk og ingen menneskeskapt sti. Ingen spor av tobente, men mange spor av firbente. Tråkket tok etter hvert retning innover dalen, så jeg skar rett ned mot dalbunnen og kom inn på sti som gikk over i traktorveien. Så var det trasking på vei tilbake til bilen.

Pro: Lettgått tur. Enkelt terreng. Steder med fin utsikt (hvis man liker å se på bebyggete områder). Potensielle naturopplevelser med flora og fauna.
Contra: Litt mye trasking langs asfalt.

Gratulerer med komplett

Written by Stigun 25.04.2019 21:35

Bergen 100pf-liste! Solid innspurt; og ingen kan bekylde deg for å velge enkle løsninger, her har det vært "the hard way" hele veien; imponerende! Klar for nye utfordringer?!

Sv: Gratulerer med komplett

Written by helgeF 25.04.2019 21:50

Takker. Ja, nå er den listen i boks. Men jeg har flere lister å fullføre på listen over lister! Så jeg går heldigvis ikke tom for nye utfordringer med det første ....