Storivilen (Lomseggje) (24.04.2019)  3

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Sulheim i Bøverdalen (500m)
Endpoint Sulheim i Bøverdalen (500m)
Ascents Storivilen (2,068m) 24.04.2019

Etter å ha overnattet i bilen på Sognefjellet i klart og skyfritt stjerneklart vær, ble jeg vekket tidlig av solen som skinte rett inn bilruten. Vakker start på dagen! Kjørte ned til Bøverdalen og parkerte ved Sulheim. I dag var planen å bestige Storivilen, også kjent som Lomseggje (2068 m). Festet skiene på sekken og gikk til fots opp fra Sulheim på tydelig sti til Leiksæter, en hytte beliggende på ca. 900 m. med flott utsikt ned til Bøverdalen. Ca. 100 meter høyere oppe tok jeg på skiene, og like etter fikk jeg faktisk øye på en elg ca. 50 meter unna, et noe uvanlig syn på en fjellskitur. Det bor tydeligvis mye elg i området. På slush-sne gikk det oppover, og noen få steder var det lite sne, eller bart, så skiene måtte bæres. Høyere oppe ble det etterhvert skareføre og ganske kraftig vind fra sydøst. På selve toppen, som ble nådd etter 5,5 timer, var det veldig vindfullt, så oppholdet ble kort. Bar skiene ned til ca. 1700 m.pga. skaren og lite sne, og stod derfra på ski ned til ca. 1200 m, derfra stedvis av og på med skiene ned til snøgrensen på ca. 1000 m. Så gikk det til fots igjen ned stien til Sulheim, som ligger på 500 m. Totalt ble turen på 9 timer, og det var en ganske tung tur med mer enn 1500 høydemeter.

Ved Læiksæter, ca. 900 moh.
Ved ca. 1000 moh like ovenfor Læiksæter. Terrenget viser tydelig hvor aprilsolen har stått på i ettermiddagstimene.
På vei oppover. Ser man tydelig etter, så står elgen midt i bildet.
Det blir mer vinterlig høyere opp i terrenget. Utsikt sydover mot Bøverdalen.
Toppvarden på Storivilen (2068 m).
Rett nedenfor Storivilen med utsikt vestover.
Kveld ved Læiksæter, nå venter kun nedstigningen på stien ned til Sulheim.