Junkerdal n.park Dag 2 (24.04.2019)  6

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Storeng (380m)
Endpoint samme (380m)
Ascents Store Sjurfjellet (1,623m) 24.04.2019 11:54

Etter en god frokost i Rognan, kjørte vi inn til Storeng og parkerte på liten lomme ved elva. Kryssa over elva på brua, og satte kursen mot et tydelig skar mot Revatoppen 1108. Rundet så en enorm skavl, og fortsatte bratt oppover mot toppen. I dag var det skaraføre hele veien opp til østryggen, veldig lettgått i forhold til i går. Etter litt om og men, valgte vi å følge den kuleste ruta til topps, nemlig østryggen. Her hadde sola varma opp litt, så det var fin sløsj. Litt smal egg siste 50 metrene, men greit for oss.
Vi var vel enige om at dette ble en skikkelig tindebestigning.
Underveis blåste det til tider en del, men på topen var det vindstille, så da ble det en lengre lunchpause i solvarmen. Utsikten er jo helt formidabel på denne toppen, ikke mange steder man kan se så mange store 100pf topper på en gang, Suliskongen, Nordre Saulo, Bjørntoppen, Oksskolten, Skjelåtind og Ørfjellet blant mange.
Vi kjørte et stykke tilbake ned østryggen, før Otto og Johan fortsatte mot Salfjellet. Jeg nøt den knallfine nedkjøringen til bilen igjen.
Denne turen fortjener definivt terningskast 6.
Med på turen, Johan og Otto(som utvilsomt har mange flotte bilder å legge ut fra denne turen).

Opp mot Østryggen.

Mot toppen, selve varden 20 meter bak skavlen.

Ryggen mot toppen.

Ryggen mot toppen, varden 20 meter bak kanten.