Slogen, Patchellhytta og Smørskredtindane (22.04.2019)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Litlesætra (360m)
Ascents Slogen (1,564m) 22.04.2019
Store Smørskredtinden - nordrenna (1,400m) 23.04.2019 08:22
Store Smørskredtinden østrenna - lett klyving (1,500m) 23.04.2019 11:01
Store og Nordre Smørskredtind

Helt på tampen av påska gikk turen til Patchellhytta for bestigning av Slogen og Smørskredtindane. Det hadde vært veldig varmt i lang tid nå, så jeg hadde ikke store forhåpninger om spesielt bra føre. Det viste seg å være korrekt tanke og føre var særdeles tungt med plussgrader på natta helt opp i toppene. Men uansett, dette er såpass flotte topper at selv om det føret er en minus veier alt det andre ti ganger opp!

En gruppe på tur opp til Store Smørskredtinden via rennene på vestsiden
Ettermiddagsutsikt fra Slogen

På Slogen sank jeg ned til knærene i hver sving så her ble det mest hopping for å komme seg ned, men jeg hadde noen forhåpninger om bedre føre ned fra Nordre Smørskredtinden neste dag. Startet tidlig fra Patchellhytta for å få litt stemning opp fjellsida mens sola kom fram. Det var hardt nok til at det ikke var særlig gunstig å gå noe langt opp med ski på beina, men fortsatt ikke bærende på føttene så vi sank langt ned i snøen på tur opp.

Tidlig start ved Patchellhytta
Blåtimen
Nærmer seg soloppgang
Soloppgang
Slogen

Opp østrenna på Smørskredtinden var det såpass varmt at skia fikk stå igjen nederst, så vi trasket oss fort opp og satt et halvtime på toppen før vi fortsatte ned og mot Nordre, som var der vi potensielt kunne få brukbar nedkjøring denne dagen. Fra toppen av Store fikk vi se ett større skred gå ned fra Slogen blant annet, ett svært sikkert vårtegn!

Ski med Nordre i bakgrunnen
Østrenna
Nesten på toppen
Panorama fra toppen
Snøras fra Slogen
På tur ned

Vi gikk over over breen til punkt 1436 før vi dreide opp til Nordre. Herfra fikk vi 300 høydemeter svært fin nedkjøring ned til punkt 1322. Vi gikk over 1390-toppen med en liten plan om å ta med Leirvasshornet men den fikk stå. Ganske fin nedkjøring ned breen og ut i Habostadalen. Her hadde det vært litt kaldere i natt, så det lå fin slusj på toppen av hard skare.

Panorama fra Nordre

Missing title

Written by uglefisk 28.05.2019 18:41

Så rett og slett hæli ut!!!