Storebotsnipa i eit devonsk mesterstykke! (19.04.2019)

Written by Eikås (Janne Eikås) GSM

Start point Norddalsfjord (12m)
Endpoint Norddalsfjord (31m)
Ascents Storebotsnipa (782m) 19.04.2019

Turer som dette er av stor glede og interesse! Å kunne nyte sånne turer i eige selskap har den største verdi. Fordi ein kan reflektere i ro og i stille over kor faktisk stort dette er! Terrenget ein beveger seg i og rundt er ikkje sjølvsagt.

Eit mesterstykke!

Endelig var det å finne vitenskap i eit ganske så unikt naturområde og det i verdens sammenheng.
Dette gjelder heile dette vestlandske området og ikkje berre Hornelsbassengets…

"RYTMISK STEIN
Hornelsbassengets lagdelte trappetrinnsnatur er besynderlig vakker,med lag liggende som gigantiske flak med 25° østlig helning.Lag etter lag ligger over hverandre i et rytmisk mønster.Her har naturen virkelig gjort et mesterstykke.De minst 200 meter tykke lagene ble dannet ved at bassenginnholdet ble flyttet vestover i like mange omganger,hver med en distanse på rundt 250 meter.For hver forflytning ble det dannet en forsenkning i bassengets østlige del.Her ble det for hver gang gradvis avleiret et over 100–250 meter tykt lag med konglomerat og sandstein som strakte seg tvers over bassenget i nord-sør-retning.Forsenkningen ble dannet som en følge av at de allerede avsatte lagene måtte bøye seg ned mot den underliggende forkastningen,når lagene ble forflyttet vestover.Ved fullført nedbøying hadde lagene fått en helning på 25° mot øst.
Men hvorfor denne jevne rytmikken? Det er som om en komponist stod bak:Avleiring–forflytning–nedbøying,avleiring–forflytning–nedbøying,osv.,i over 200 omganger.Svaret må ligge dels under bassenget og dels i områdene vest for bassenget.Under bassenget må det ha eksistert en svakt vestoverhellende glidesone som bassenget kunne seile på,og denne sonen må ha fortsatt under områdene vest for bassenget.Så har områdene vestenfor ledet an i vestoverbevegelsen,og lagene i Hornelen har hengt på.
Devonlagene har,utrolig nok,greid å gjennomføre reisen mot vest uten å bli særlig brutt opp av forkastninger.Glidesonen under bassenget må ha vært ekstra glatt og jevn.Dessuten har nok bevegelsen mot vest vært preget av et gradvis sig heller enn plutselige og voldsomme jordskjelv. Men det rytmiske mønsteret forteller oss at siget eller glidningen var periodisk.Kanskje er forklaringen at en viss terskelspenning måtte bygges opp i glidesonen under bassenget før bevegelsen fant sted.Når bassenget gled ut rundt 250 meter,ble de oppbygde spenningene frigjort. Så bygde de seg opp på ny,og slik gjentok historien seg over 200 ganger.
Når vi i dag står og ser på lagene i bassenget,kan vi prøve å forestille oss hvordan bassenget periodevis gled sakte mot vest.Da blir bassenget ”levende”,og vi skjønner hvilket imponerende stykke geologi- og naturhistorie vi har foran oss.Det finnes kanskje ikke noe annet sedimentbasseng i hele verden som har glidd så langt på en enkelt glidesone, fått avsatt en så rytmisk lagning, og hvis indre oppbygning så lett kan betraktes."
Norgesgeologi.

Dette er ifrå det vestligaste Solund til Ålfoten. Legger ved link ifrå Norgesgeologi ifrå dette området for dei som har interesse :)

Med målet i sikte Storebotsnipa 782 moh
Ved Fessevatnet
Eik og Ospetre er rikt reprensentert i området!
Ein av dei nydelegaste vårblom
Storslått stille...Her er det muleg å finne den gode freden!
Unikt på alle vis!
Ifrå Storebotsnipa 766
Ifrå Storebotsnipa 782
Ifrå Storebotsnipa 782 Ein liten hjertevarde måtte til i dette området :)
Snakke meg om eventyrleg tur...
Snakke meg om eventyrleg tur...Ei triveleg avslutning på turen var det å treffe på desse to :) Dei hadde telta i stilla, ilag med ein stor raudgul fullmåne. Takk for ei fin avslutning på turen, med den trivelige praten ilag! Knut Christian Clausen og Marianne Nødset.