Hunddalshytta (21.04.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Katterat jernbanestasjon (373m)
Endpoint Katterat jernbanestasjon (373m)
Visits of other PBEs Hunddalshytta (700m) 21.04.2019
Katterat jernbanestasjon (373m) 21.04.2019

Vi tok toget fra Björkeliden stasjon ved Torneträsk i Sverige til den veiløse jernbanestasjonen Katterat der det startet merket sommersti mot Hunddalshytta. Det var skuterløype som fulgte sommerløypa innover og oppover Sørdalen. Sola skinte og utsikten var upåklagelig. Vi valgte å følge skuterspor som sånn nogenlunde fulgte sommerløypa innover. Ble litt mer skyer underveis men veldig fin tur innover hunddalen og inn til hytta. Mye folk her, men det var heldigvis ledige sengeplasser til oss. Brukte 3 timer og 10 min på de 10,9 km opp til hytta med kun noen småstopp underveis. Koste oss med kortspill og god mat før vi tok kvelden. Det var meldt dårligere vær de neste dagene så vi bestemte oss for å gå ned igjen til Katterat neste dag og ta toget til Narvik, og buss videre til Setermoen der vi hadde en bil stående for å kunne hente den andre bilen ved Altevann der vi hadde startet turen for noen dager siden. Beregnet god tid for å nå toget til Narvik, og gikk en litt mer sørlig rute ned gjennom Hunddalen, noe som førte til at turen ble 600 meter lengre, 11,5 km. Dagen startet med mye vind og sludd, men var veldig varierende så vi så snutten av sola også på turen ned. Brukte 2 timer og 20 min på turen ned og hadde god tid til toget kom. Veldig fin togtur som kan anbefales! Ble rask gåtur de få hundre metrene fra togestasjonen i Narvik til bussholdeplassen ved Narvik storsenter der bussen til Tromsø passerer, men vi rakk bussen akkurat. Lena og Ole-Henrik var med :)

Avgang fra Katterat jernbanestasjon
På vei opp Sørdalen
Ristacohkka midt i mot
Kan så vidt se hunddalshyttene litt til venstre i bildet