Larvikstopper - Storhaug, Storås, Røysa (19.04.2019)

Written by alefro (Alexander Frodahl)

Ascents Røysa (319m) 19.04.2019
Storhaug (225m) 19.04.2019
Storås (248m) 19.04.2019
Visits of other PBEs Kroken p-plass (70m) 19.04.2019
Røysa - sti fra nord (145m) 19.04.2019
Røysa p-lomme (136m) 19.04.2019
Storhaug p-lomme (100m) 19.04.2019

Storhaug
Av fra Lågendalen retning Lysebo, til venstre på grusvei i bratt bakke/sving.
Parkerte ved veikryss med bom, blåmerket retning Lauvesetra.
Noen hundre meter på veien, ved bikuber på høyre hånd til venstre mot toppen i bue fra nord. Tett skog. Mye storviltbæsj. Flatt topparti uten særlig utsikt. Skogen virket mer glissen mot sør, fulgte derfor ryggen mot sør i retning Storhaugtjern. Over ei kløft og bratt ned sida sør for kløfta. Kløfta kan sikkert følges ned. Etter veien tilbake.
Regner med beste veien mot toppen er et sted "midt" på ryggen, i nordre halvdel ihvertfall tegn til noen gamle tråkk/tømmerveier som nok kan følges ihvertfall et lite stykke oppover.
Tot 3,9km, 180hm, ca 1h.

Storås
Ved avkjøringa til Lysebu til høyre mot fiskevann, parkerte ved Liurdvatnet/Kroken.
Bratt fiskesti mot Movatnet. Etter ca 100m til høyre i "stikryss" og etter nye 50-100 m valgte jeg traktorstien til venstre. Fulgte denne til jeg var rett øst for toppen, deretter klyving rett opp. Et stykke oppe inn på ny traktorvei som gikk nesten helt til toppen. Mulig traktorveien kan følges hele veien i en runde via vestre Movannsås, da slipper man klyvinga i bratt skog, men tok "snarveien" rett ned igjen.
2,1 km, 175hm, 40 min.

Røysa
Fra parkeringa på bakketoppen, over veien og etter "pb-stien" mot toppen. Mye snø i stien og mistet den krappe venstresvingen. Fulgte sti rett fram isteden, etterhvert noen røde bånd i trærne og tenkte jeg var på rett vei. Sjekket etterhvert GPS'en og så jeg hadde havnet mellom Svartemyrniba (302) og Oksenholtrøysa. Usikker på om jeg kunne følge denne videre, derfor i ulendt terreng østover nord for oksenholtrøysa til jeg fant igjen stien. Fulgte denne oppover. Nye tremerking, denne gang tette hvite og noen rødhvite bånd. Klok av skade fulgte jeg ikke disse, men stien til venstre opp til toppen, noe vanskelig å følge siste stykket.
Fra toppen flott utsikt sørover mot Farris!
Samme vei ned.
Tot 4,1 km, 300hm, 45 min opp, 20 min ned.

Lite snø ved Storhaug, mer og med gjennomslag ved Storås. Mest i brattsida ved Røysa/på stien, men her nordvendt og snøen bærte godt.