Fingeren (20.04.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Fingeren (1,198m) 20.04.2019 not summited
Visits of other PBEs Ved Fingeren (1,140m) 20.04.2019

Etter å ha tilbrakt natta ved foten av Kolåstinden, våkna vi opp til første dag i påska med tett skydekke - og samtidig siste mulighet for skitur før vi skulle kjøre ned igjen til Hallingdal. Det var meldt økende vind uteover dagen, så vi fikk skynde oss å komme ut på tur. Endelig hadde vi mulighet til å få med oss både Karen og Yngve. Karen var skeptisk både til egen form (uten grunn) og mangelen på skredsøker. Jeg gav henne min skredsøker, så til slutt hadde hun ingen unnskyldninger igjen, og vi la kursen mot Standalseide og Fingeren. I det vi rulla bilen inn til siden for å parkere fikk vi øye på Vegard og Charlie. En trivelig tilfeldighet at de hadde valgt samme tur som oss.

Vi slo oss sammen og traska oppover mot Fingeren - i selskap med mange andre som var ute i samme ærend. Alle mann kom seg greit opp. I skaret like under toppen blåste det godt, og her var det stopp. Vi hadde verken med stegjern eller øks, så det var ikke snakk om å prøve seg på selve toppen. Det får bli neste gang! To stykker klatra til topps med tau og sikring mens vi spiste nistepakken vår.