Grøtdalstindane (19.04.2019)

Ascents Midtre Grøtdalstind (1,326m) 19.04.2019
Søre Grøtdalstind (1,331m) 19.04.2019
Visits of other PBEs Heimsætra Parkeringsplass (278m) 19.04.2019

En tur som hadde stått lenge på ønskelista. Jeg og Marie hadde tilbragt natte i telt på Urke, mens Jacob og gjengen fra Stavanger holdt til på Folkestad. Vi avtalte å dra på tur sammen, men på grunn av ski som hadde forsvunnet i flybagasjen med påfølgende logistikk, ble klokka godt over 12 før vi var i gang med turen. Kjørte så langt det gikk oppover mot Heimsætra og starta turen med skia på sekken. Sola stekte og det var sommerfølelse i bjørkeskogen oppover. Like før vi nådde skoggrensa kunne vi spenne på oss skia. Snøen var definitivt bløt, men det la ingen demper på stemninga.

Oppover lia gikk det gode spor i sikksakk, så det var bare å tråkke på. Vi så en solid gruppe et godt stykke over oss. Flere steder var det gått store bløtsnøskred.

50 - 100 høydemeter under selve toppunket plasserte vi igjen skia på sekken og fortsatte videre oppover til fots - gjennom "Himmelporten". En del nok velger å sette igjen skiene nedenfor toppen, men alle i gruppa vår bar med seg skiene opp. Det siste stykket er bratt, men med dagens myke forhold føltes det greit. De aller siste meterne opp på Søre var det kjekt å finne fram isøksa. Var også en kjapp tur bortom varden på Midtre.

Fra toppen ble vi vitner til at gruppa som hadde vært på toppen før oss, nå løste ut store skred når de traverserte ut i bratt terreng på returen. Heldigvis var skredene treige bløtsnøskred, så de holdt kontrollen.

Turen ned igjen bydde på flott cruising på bløt snø. Mot slutten var det vannski-tendenser, så det var bare å holde god fart.