Drømmetur til Rensfjellet NV (Melhus) og Kråkfjellet (Klæbu) (15.04.2019)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kråklia hyttefelt (507m)
Endpoint Granhaugvollen P-plass (423m)
Ascents Rensfjellet (941m) 15.04.2019 13:14
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 15.04.2019 13:50
Kråkfjellet (816m) 15.04.2019 16:12
Visits of other PBEs Samsjøveien bomveg (165m) 15.04.2019 09:07
Granhaugvollen P-plass (419m) 15.04.2019 10:00

Perfekt turdag til K-toppene nord for Samsjøen

Etter den harde turen til Midtre Sølen på lørdagen og den lettere turen til Seksortklumpen på søndagen, var jeg klar for å forsøke meg på K-toppene nord for Samsjøen i Sør-Trøndelag. Kjørte fra Berkåk til Lundamo og tok inn til høyre på Samsjøveien/Lundadalsvegen. Skiltet med ca. 24 km avstand til Samsjøen. Passerte Samsjøveien bomveg - automatbom for kort kr. 90. Skrekkelig dårlig vei innover mot vinterparkeringen ved Håen - Granhaugvollen P-plass. Smal og sporete, hullete, sølete og dårlig sikret mot bratte sider mot elven nede i Lundadalen.

Automatbommen kr. 90 på Lundadalsvegen mot Samsjøen
Nesten stappfullt med biler på øvre P-plass ved Granhaugvollen

Jeg hadde håpet å kunne kjøre et stykke østover mot Samsjøen, men da jeg kom til vinterparkeringen på Håen var det slutt på brøytet vei. Traff en mann med snøscooter som kunne fortelle at veien ikke brøytes før et godt stykke ut i mai. Det var en liten strek i regning - 10 km mer å gå enn beregnet :(.
Men - dette var visst min lykkedag! Det viste seg at mannen på scooter skulle frakte folk og bagasje innover mot Kråklia, og ventet på at disse skulle ankomme. Han ventet mens jeg skiftet over til turtøy, og jeg fikk sitte bakpå scooteren mens en ungdom plasserte seg i scootersleden. På denne måten kom jeg meg raskt og greitt inn til hyttefeltet i Kråklia, hadde spart 5 km i løypen og hadde et utmerket utgangspunkt for dagens tur. Tilbød betaling for skyssen, men det ville han ikke høre snakk om! Hyggelig trøndere!!

Fra hytten gikk jeg oppover på SØ-siden av masten på 585-toppen, og fikk flotte renn nedover mot Rundtjønnin på aldeles glimrende føre. Dette var noe annet enn føret i Rendalen ´for bare to dager siden! Kom inn på merket, preparert løype mot Rensfjellet. Fulgte for det meste denne løypen men tok noe snarveier der det passet med terrenget. Preparert løype stoppet litt øst for Oksdalen der stigningen opp mot toppen for alvor starter. Gikk delvis sammen med tre jenter som kunne veien videre, og snart var vi oppe på dagens første topp:

Rensfjellet 941 moh
Denne toppen ligger på grensen mellom kommunene Midtre Gauldal og Selbu. Stor og flott varde på GPS 586783 7002593 som på PB.

Mange  hadde flokket seg rundtdDen flotte varden på Rensfjellet 941 denne dagen!
Mange hadde flokket seg rundtdDen flotte varden på Rensfjellet 941 denne dagen!

Etter en matpause og hyggelig prat med folk ved varden fortsatte jeg mot kommunetoppen i Melhus

Varden NV for Rensfjellet - kommunetoppen i Melhus
Dette punktet markerer grensen mellom kommunene Melhus, Midtre Gauldal og Selbu. Langt mindre imponerende varde her enn på hovedtoppen, men tydelig nok. Min GPS ved varden viste 586496 7002745, nokså nær Kartverkets tall (586493 7002743). Opprinnelige PB-koordinater (586485 7002752) lå ca. 10 m fra varden. Korrigeres slik at de samsvarer med Kartverkets.

Varden på kommunegrensen NV for Rensfjellet
Samme varde med offisielt oppmålingsmerke

Dagens første kommunetopp var i boks, dagen var ennå ung, været var bare helt fantastisk, og skiføret likeså. Bedre kan det ikke bli!

Fra NV for Rensfjelle mot Kråkfjellet - dagens neste mål

Fulgte stort sett traséen fra oppturen nedover til ca. 700 mot. Her gikk det en fin liten dal mot NV ned mot Oksdalen. Ingen skispor nedover her, men jeg tok sjansen på å fortsette omtrent rett mot

Kråkfjellet - kommunetoppen i Klæbu
Flotte renn ned mot Oksdalen, men litt småbratt ned langs elven nord for 635-høyden.

Kjørte ned her mot Oksdalen. Kråkfjellet i bakgrunnen
Herlig renn i uberørt skiterreng!

Nede i selve Oksdalen var det ganske så idyllisk med masse spor etter ryper som hadde beitet i bjørkeskogen. Gikk opp flere flokker. Et og annet gammelt skispor støtte jeg på, men alt i alt hersket det total ro og stillhet her nede i dalen, bare noen hundre meter fra oppkjørt skispor!

Uberørte og ubeskrivelig vakre forhold i Oksdalen

Fant et brukbart sted å krysse elven i Oksdalen (bratt ned her mange steder), og tok meg opp på SØ-ryggen som fører opp mot Kråkfjellet. Svær snøfonn ved utløpet av bekken fra 725-vatnet måtte omgås mot vest.

Snøskavl ved utløpet av bekken fra 725-vatnet. Kråkfjellet ii bakgrunnen

Snart traff jeg på skispor som gikk i retning mot Kråkfjellet, og fulgte disse videre gjennom lettgått terreng. Toppen på Kråkfjellet er markert med en varde med turkasse og bok der jeg skrev meg inn. Ganske mange andre hadde besøkt toppen denne fine dagen. GPS ved varden 582206 700834, litt forskjellig fra koordinatene på PB og fra Statens Kartverk (582202 700839) som var nesten like. Matpause ved varden i ly for vinden.

Varden på Kråkfjellet
Samme fra en litt annen vinkel
Her har det vært kjentfolk! Gikk de to opp for egen maskin, tro?
Ser tilbake mot Rensfjellet fra Kråkfjellet.

På returen fulgte jeg delvis skispor fra andre, men mest av alt terrenget som for det meste var helt uberørt. Det ble noen aldeles vidunderlige renn på drømmeføre nedover mot Rundtjønnin der jeg kom inn igjen på merket løype. Sjelden har jeg opplevd så perfekte forhold!

Så ble det å følge scootersporet opp på høydedraget nord for Kråklia. Her måtte kortfellene på igjen. Deretter flotte nedrenn gjennom skogen mot Kråklivollen og ut på Håen-vatnet. Her begynte turens mest kjedelige etappe - 2.5 km i scooterløype på vannet tilbake til parkeringen.
Men pytt, pytt - slikt må en godt kunne tåle etter en totalt sett aldeles nydelig turdag til to nye kommunetopper! Livet er vel verdt å leve!

Noen går, andre tar skia fatt

Written by Osten 09.06.2019 10:56

Gratulerer med fin skitur på Rensfjellet og Kråkfjellet. Tenkte på hvor heldig du var som tok toppen på ski i finværet. Gikk innover der i går i like fint vær. Å gå innover her på beina var heller ikke å forakte. Et flott område og fin utsikt.

Sv: Noen går, andre tar skia

Written by knutsverre 09.06.2019 12:14

Takk for det Olav! Det ble full klaff med vær og føreforhold på denne turen, heldigvis! Ser du hadde en fin tur til Kråkfjellet du også! Gratulerer med en ny K-topp på listen!

Gratulerer med kremtur

Written by Stigun 21.04.2019 21:30

og to nye flotte k-topper i Trøndelag! Ikke vanskelig å skjønne utifra bilder og tekst at dette må ha vært en tur fra øverste hylle!

Sv: Gratulerer med kremtur

Written by knutsverre 21.04.2019 21:54

Takk Stig! Kjekt å få en slik avslutning etter turene de to foregående dagene!

Imopnerende..

Written by Gråbein 21.04.2019 14:27

..langtur igjen, og fantastisk vær, med flotte bilder. God Påske

Sv: Imopnerende..

Written by knutsverre 21.04.2019 21:53

Takk for det Helge. Trøndelag viste seg fra sin aller beste side!

Fin tur :)

Written by TRefsnes 21.04.2019 10:23

Ser ut som du hadde en fin tur i Trøndelag! Og for et vær og føre! Ser ut som du var heldig, ikke oppkjørt av masse scooterspor opp mot Kråkfjellet, og ingen kjøring da du gikk? Irriterte meg grønn over det da vi var der, men vet de har prøvd å ta tak i det der.

Fine bilder :)

Sv: Fin tur :)

Written by knutsverre 21.04.2019 21:52

Takk for kommentar, TR! Scooterspor var det en del av nede på vannet, men ellers stort sett bare langs løypen. Det ser ut til å ha hjulpet at dere med rette har klaget på uvettig kjøring tidligere! Gratulere med nye flotte turer til Svarthøtta, Dåapma og Storviglen. Spor og turbeskrivelsene din vil helt sikkert komme meg til nytte.