Påske i Tafjordfjella dag 3 - Svartegga, Tordsnose mm. (18.04.2019)  6

Naushornet Sørvest (1,848m) 18.04.2019 16:19
Naushornet (1,895m) 18.04.2019 16:54
Visits of other PBEs Reindalseter (710m) 18.04.2019 10:11

Dag 3 på turen bestemte jeg og Turid oss for å prøve på en liten storeslem sør for Reindalseter, og gå innom Svartegga, Tordsnose og Naushorna. Robert, Kjersti, Jon og Solveig syntes det fikk holde med Naushornet , og lot oss labbe avgårde på egenhånd etter en solid pannekakefrokost. Oda, som var gravid for anledningen, og Ylva ble med de andre et stykke oppover dalen, og fikk seg en fin luftetur i sola.

Du ser både Naushorna (tv), Tordsnose (i midten) og Svartegga fra Reindalseter. Det så litt langt ut, men det forhindret ikke at Turid la avgårde i et nokså solid tempo. Lætt når all maten for hele turen som vi hadde drasset på de to foregående dagene var ute av sekken!
Sola varmet godt, og det ble baristemp opp mot Svartegga.
De siste 250 høydemeterne opp mot toppryggen til Svartegga er nokså bratte med utglidningsfare mot stup ned til høyre. Vi tok derfor ingen sjanser og gikk denne biten med skia på sekk.
Langs toppeggen var det greit å gå med ski til varden. Her fra toppen med utsikt mot Søre Svartegga og Nibba der vi var dagen før.
Turid på Svartegga.
Vi var skjønt enige om at Svartegga rett og slett er et knallbra skifjell fra Reindalseter.
Ettersom vi skulle videre mot Tordsnose valgte vi å holde høyde og krysse bratt under østenden på Svartegga i retning Øvre Hulderkoppvatnet. Her var det stedvis bratt (kanskje ca 45 grader) og veldig fin snø, som gjorde det fristende å bare peke skia ned mot Hulderkoppen.
På veien gikk vi innom den nokså uspennende Femåna
Tordsnose bak Turid. Vi hadde bestemt oss for å prøve å runde opp i sørvestsida. Det viste seg å være et greit rutevalg.
Opp fra Femånvatnet var det et bratt parti der skia måtte tas på sekk.
Videre opp var det grei skuring frem til vi kom inn på "normalruta" opp sørryggen.
Det gikk radig unna opp mot toppen. Bak Turid sees Østlandet. Flatt, konturløst og trist.
Naushorna
Nedkjøringa ned breen hadde noe av påskas beste snø. Synd den ble så kort ettersom vi "måtte" skrå oss nordover mot Langfonnbreen og Naushorna.
Tordsnose sett fra Langfonna
Før vi tok fatt på den siste kneika opp til Tordsnose ble det en Solo-pause.
Svartegga sett fra Naushornet 1848
På toppen av Naushornet (ved varden på bildet) så vi den eneste personen i løpet av dagen utenom eget turfølge. Det viste seg å være hyttevakta på Veltdalshytta. Fikk slått av en lengre prat med han mens Turid jobbet med nedkjøringa.
På vei ned fra Naushornet 1848 kom plutselig Kjersti, Jon og Solveig oppover mot toppen. Vi foreslo at de skulle bli med på hovedtoppen, men de var fornøyde med 1848-toppen. De sa at føret ned den nordvendte breen de hadde gått opp hadde vært så som så, og at det var bratt. Jeg foreslo derfor at de kunne kjøre ned der jeg og Turid kom opp hvis de absolutt ikke ville ned igjen breen i nord, og deretter skli ut Huldrekoppen (det skulle vise seg å ta litt tid...)
Opp til Naushornet er det et parti som er litt bratt. Skia ble derfor tatt på sekk på vei opp.
Kjersti, Jon og Solveig på nedkjøringa.
Turid overentusiastisk over å være på Naushornet.
Nedkjøringa fra selve Naushornet var kort og bratt, men uproblematisk. Til tross for "advarslene" om at det var bratt og hardt videre ned den nordvendte breen, hadde jeg troa på at det måtte være det beste alternativet. Må si jeg ble litt overrasket over hvor bratt det øverste partiet fra skaret mellom Naushorntoppene var. Det hjalp heller ikke at det var knallhard fokksnø, konvekst og litt flatt lys.
Resten av nedkjøringa mot Reindalseter var heldigvis veldig fin. Oppsummert er det her en veldig artig og variert runde som anbefales på det sterkeste hvis man er på Reindalseter vinterstid med stabile forhold.
Nede på hytta, som vi for øvrig hadde helt for oss selv, ble det klippfisk og cola fra matlageret pluss den siste medbrakte ølen, med Roberts kaffe og baileys til dessert. Slettes ikke feil.