Middagsåsen og Kjerringåsen, Larvik (18.04.2019)

Written by alefro (Alexander Frodahl)

Ascents Kjerringåsen (186m) 18.04.2019
Middagsåsen (176m) 18.04.2019
Visits of other PBEs Halle mølle (51m) 18.04.2019
Middagsåsen p-lomme (85m) 18.04.2019

Middagsåsen.
Kjørte av Fv 302 ved skiltet "Humlehagen" og parkerte ved p-lomma rett før åpen bom.
Ser de fleste har tatt veien til høyre, men fulgte den venstre til enden og deretter en gammel sti innover i dalsøkket, tett skog. Holdt venstre og gikk opp på en liten kolle, men måtte ned igjen fra denne før foten av Middagsåsen. På vei tilbake fulgte jeg derfor dalsøkket hele veien.
Bratt nærmerst stup siste stykket mot toppen. Gikk litt vestover og tok en nord-nordøstlig retning mot toppen. Finnes sikkert bedre veivalg, men for å unngå å gå meg fast tok jeg samme vei ned. Utsikt ved bålplass ca 50m fra toppen.
T/r ca 4km og 1 h.

Kjerringåsen
Parkering ved Halle mølle, veien inn ved Åros stengt med bom.
Rett bak gården/fotballbanen tok jeg, som anbefalt av andre her, traktorveien til høyre. Inn på grusveien ved stor hogstplass.
Grusvei videre innover, etterhvert over i traktorvei, forbi liten tømmerkoie+jakttårn og opp bratt bakke.
Gammel blåmerking til høyre, etterhvert bratt. Via fortoppen med utsikt, over kløft til toppunktet med gamle bardunfester.
Fin tur, med overraskende bra utsikt fra fortoppen, frister til gjentakelse.
Tot ca 6 km t/r (3km på grusvei og 3km i terreng). 1h.