Håstarren rundt (18.04.2019)  5

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Sauavad (1,275m)
Endpoint samme (1,275m)
Ascents Vetle Liahovden (1,665m) 18.04.2019 09:51
Grånosi (1,601m) 18.04.2019 10:34
Fossanosi (1,611m) 18.04.2019 11:15
Håstarren (1,720m) 18.04.2019 12:31
Storemelane (1,607m) 18.04.2019 14:28
Øst for Torskarnuten (1,650m) 18.04.2019 15:53
Grånosi (1,640m) 18.04.2019 17:29

At langfredag bærer sitt navn med rette, er vel bekreftet flere ganger opp gjennom årene. Men i år så ble skjærtorsdag virkelig lang for min del.
Stod opp før gauken gol, og kjørte over Eggeåsen før tiuren hadde begynt å spille.
Nedover mot Lærdal gikk det utallige hjort og gresset i grålysningen. Videre gjennom Lærdalstunnelen og inn på FV50, forbi Vassbygdi og opp til Vetlebotnvatnet, videre inn anleggstunnelen under Nosafjellet. Parkerte i enden av tunnelen, og gikk ut for å starte turen. Veien videre var brøytet i år, men stengt for alle unntatt anleggsarbeidere.
Rolig start opp mot Holmavatnet, langt over Store Liavatnet og inn i Liahovddalen. Her fikk jeg øye på 3 av dagens turmål. De så greie ut, utenom Grånosi 1640 Aurland, som var mye spissere in natura, enn det så ut som på kartet. Men jeg fortsatte over Hellenutvatnet, og opp på dagens første mål, Vetle Liahovden 1665. Greit opp hit.
Videre enkel kjøring østover mot dagens andre mål, Grånosi 1603 Lærdal. Slak og enkel stigning også hit.
Fortsatte så med slak nedkjøring mot Fossanosi 1611, og enkelt til topps også her. Ingen varde på toppen her, så da måtte jeg finne 5 steiner til å bygge en.
Videre fin nedkjøring vestover på til dels isete skare, og inn i Bubotn. Her ble det en liten matpause, før ferden fortsatte til topps på Håstarren 1720. Også hit veldig enkelt. Tidsforbruk hit; 6 timer.
Nedkjøringen mot Store Ljosegrunnvatnet var som en drøm, med hard skaresnø øverst, og faktisk litt pudder på slutten. Vel nede ved vannet, ble det innvilget en matpause, og tid for sokkeskift. Krysset så hele Ljosegrunnvatnet, forbi Ljosegrunnane, og enkelt opp på topp nr.5 for dagen, Storemelane 1608.
Lurte så på hvordan jeg skulle meg ned, da det var bratt stup på både sør og vestsida av selve toppen. Fant imidlertid en rygg sørover, så bratt ned mot vest, før jeg kunne sette på full speed ned mot Melavotni. Herifra slakt og enkelt opp på Øst for Toskarnuten 1650.
Så var det "bare" igjen siste toppen, Grånosi 1640(Aurland). Slak og grei nedkjøring mot Heimste Kjeldhusnosvatnet, krysset så nevnte vatn, og gjennom Strupen. Så her at jeg måtte runde toppen på østsida, for å komme opp, da en ti meters bratt skrent på nordryggen, så umulig ut å komme seg over med ski. Bratt men greit, siste bit til topps. Endelig, etter 11 timer, var siste topp i boks.
Fin kjøring sørover, forbi Botolv Olavsbu(glemte å ta bilde) og ned i Hellenutbykset. Videre opp til Svarthovdvatnet, så enda litt opp, og endelig ned på Sleipåvotni. Herifra fulgte jeg scooterspora til og over Tempelvotni, og tilbake til tunnelmunningen.
Endelig fikk jeg fullført denne langturen jeg har tenkt på en stund. Været var topp, vindstille og greit skiføre.

Vetle Liahovden.

Fra Vetle Liahovden med Store Hånosi 1836. Hurrungan til høyre.

Grånosi 1603(Lærdal).

Fossanosi 1611.

Fra den nybygde varden på Fossanosi, mot Håstarren til venstre og Hurrungan til høyre.

Håstarren, topp-punktet langt bak til høyre.

Fra Håstarren mot Store Hånosi 1836.

Håstarren.

Storemelane 1608.

Litt til høyre for midten, Vest for Torskarnuten 1650.

En tur jeg ville

Written by Øyvindbr 23.04.2019 13:43

likt! Du går ofte sånne typer turer hvor positiv ensomhet kan forventes... :)

Sv: En tur jeg ville

Written by PeakFloyd 23.04.2019 17:02

Ja, ikke så lett å få med noen hit, alle skal jo på "kremtopper". Fint område, men litt vel flat. Bedre borti Skorpeområdet. Uansett, god tur hvis tar turen.

Håstarren

Written by otto 19.04.2019 20:29

En brutal arbeidsøkt dette AM.. Du burde jo hatt selskap på en såpass omfattende tur. Uansett heldig med været ser jeg..

Sv: Håstarren

Written by PeakFloyd 19.04.2019 21:49

Det ble full dag, ja. Holdt på å kjøre på et par ryper, det var vel det jeg så av liv inni der.