Søre Heimre Illåbreatinden (13.04.2019)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Nørdre Heimre Illåbreatinden (2,170m) 13.04.2019
Søre Heimre Illåbreatinden (2,175m) 13.04.2019
Portpiggen (2,261m) 13.04.2019

Espen og jeg starter påskeferien på et selvfølgelig vis - topptur i Jotunheimen. Etter en behagelig natt på Fossheim hotell kjører vi oppover til Juvasshytta. Dagens plan er å gå opp til Porten og videre ned til Storjuvbrean for noen topper der. Sola varmer godt på 1800 meters høyde og det er helt vindstille. Perfekt start på påsken. Vi går oppover Styggebrean og opp til Porten. Første topp blir lille Portpiggen (2261 moh), som ligger i skyggen mellom Galdhøpiggen og Veslpiggen.

Etterpå går vi fra Styggebrean og ned en snørenne til Storjuvbrean. Snørenna er nesten helt snøfattig og den lille snøen som er, er bare våt slush. Vi tar fram tau, stegjern og isøks og rappellerer ned renna. Aron og Espen går først. Men så tar tauet slutt og Espen må gå videre uten tau. Han frigjør seg fra Aron og vips er Aron nede på breen uten større anstrengelser. For oss blir det litt mer krevende med ski på sekken og en veldig tynn snørenne. Vi kommer oss ned til breen vi også, bare ikke like elegant som Lykke og Aron.

Les mer om turen og se flere bilder på www.turdagboken.com