Eldåhøgda Øyer (18.04.2019)  5

Written by Stigun GSM

Start point Stormyra parkering (815m)
Endpoint Samme (815m)
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 18.04.2019 12:31
Visits of other PBEs Gålaseter parkering (911m) 18.04.2019 13:06
Har to "attegløymer" på listen "Oppland kommunetopper"; Eldåhøgda i Øyer er en av dem. Hadde kikket på flere turrapporter, men ingen som hadde tatt Eldåhøgda fra vest, i alle fall på vinterstid. Våget derfor ikke å satse på at det var kjørbart fra Gudbrandsdalssiden opp til Goppolen og trakten deromkring, og måtte bite i det sure eplet og belage meg på en laaaang transportetappe med bil for å "angripe" toppen fra øst. Veien opp til Gåla var i så som så forfatning med varierende grad av vårløsning, og en tohjulstrekker hadd muligens slitt oppover de bratteste og bløteste bakkene. Parkering på Stormyra parkering, hvor en rekke biler tilhørende presumptive påskeferierende allerede stod på rekke og rad. Hadde lest turrapporten til Gråbein som var på toppen tidligere på året i total whiteout, og det viste seg at skisporene fulgte omtrent samme trase som han hadde gått, slakt og jevnt stigende oppover i vestlig retning. Ingen whiteout i dag; strålende solskinn og en lett-laber bris i mot som i alle fall i begynnelsen var kjærkommen. På høyde med nordvestenden av Måsåfjellet var det slutt på preparete spor, og svingte nå fra vestlig til sørsørvestlig retning vest for Måsåfjellet, og fikk først nå visuell kontakt med Eldåhøgda. Spredte skispor viste vei. Stedvis nokså tynt snødekke; her var det om å gjøre å ikke tråkke gjennom på veien ned.
Kommunetoppen i Øyer i sikte(midt i bildet)

Fast og fin snø i nordøsthellingen på vei opp til toppryggen. Første varden jeg ankom lå ca hundre meter nord for toppen, hvorfor her er TO forseggjorte varder kan man jo lure på.
Forseggjort varde 100 meter nord for toppen.

Ikke verst temperatur på toppen, og fikk spist matpakken uten å måtte kle ekstra på meg. Flott utsikt i alle retninger; klarest mot øst og nord. Den markerte toppen jeg hadde sett en god stund allerede på veien opp og som jeg trodde var en av toppene i Rondane, var selvsagt Storsølnkletten og Spisskletten viste det seg når jeg kom opp og så "det store bildet". Lenger vest var det litt mer disig, og utsikten mot Jotunheimen var mer "diffus"
Utsikt nord; med Rondane og Storsølnkletten.
Rendalssølen
Storsølnkletten

Tok en litt annen vei ned for å få mest mulig snø under skiene og mest mulig sammenhengende fall, og første biten gikk radig unna. Lenger nede hadde det blitt skikkelig slush og glien ble i tråste laget, med mer staking enn det kunne vært (får visst preppe skiene bedre..) Alt i alt en alle tiders tur(bortsett fra all kjøringen..) til en flott utsiktstopp. Bare Blåkollen igjen i Oppland nå..
Her kommer den fra!

Artig å se utsikten ....

Written by knutsverre 19.04.2019 20:13

fra toppen med kjente og kjære Hedmarks-kjemper i bakgrunnen! Tåke på toppen da jeg var der, og nesten ingen utsikt. Gratulerer med nok en ny K-topp, Stig og fortsatt God Påske!

Sv: Artig å se utsikten ....

Written by Stigun 19.04.2019 21:40

Takk for kommentar Knut! Ja, det var en veldig fin utsiktstopp og ditto tur dette; i slikt vær jeg hadde vel og merke! Turrapport kommer nok, før eller siden..Hører på nyhetene at det var aldri så lite dramatikk på et av våre mer frekventerte hjemlige fjell i dag!

Mye god drikke,

Written by Gråbein 19.04.2019 00:26

på disse traktene. Og et helt annet vær enn jeg hadde. :0)

Sv: Mye god drikke,

Written by Stigun 19.04.2019 00:35

Ja, må nok slenge på en 5er for både vær, utsikt og utsøkte råvarer ;) Det er mye mer enn nettet her på hytta får, har gitt opp å skrive turrapport, i alle fall denne kvelden :(