Ettermiddagstur Blåfjellet (17.04.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Årdalsstøylen Parkering (621m)
Endpoint Årdalsstøylen Parkering (856m)
Ascents Klømningane (970m) 17.04.2019 14:27
Blåfjellet 1318 m i Gloppen (1,318m) 17.04.2019 14:27 not summited
Visits of other PBEs Bomveg Årdalsstøylen (330m) 17.04.2019 14:27
Årdalsstøylen p-plass (635m) 17.04.2019 14:27

Ettermiddagstur med herlig slush

Dro med meg svigerbror Anders med på en kort ettermiddagstur i nærheten av Blåfjellet. Hadde sett meg ut denne renna fra Eggjenibba et par dager før. Var fortsatt mye snø i denne sørvendte siden, og beregnet brattheten til rundt 30-35.
Kjørte opp til Årdalsstøylen og gikk med skiene på sekken en god stund. Varmt og sola stekte, men kom etter hvert under skyggen til Daurmålet i denne lille bollen.
Lite snø og tett vegetasjon tvang oss til å tenke alternativt. Fulgte derfor bollen rundt, og litt opp og ned mellom noen små knauser. Oppover mot selve Blåfjellet kunne vi tydelig se at her hadde andre kjørt mye før oss. Anders ledet ann med et raskt tempo. Jeg hadde mer enn nok med å henge på. Oppe på fortoppen blåste det surt og kaldt. Ikke en trivelig plass i dag, til tross for flott utsikt i alle kanter. Snakka her spesielt om Snønipa som viste seg flott fra denne kanten. Får vi tid i løpet av påsken så kjører vi på ble vi enige om.

Droppa selve toppen, litt kjipt siden denne mangler på mine lister. Jaja, den tas en annen vakker dag. Nedkjøring var fantastisk og skiene koste seg i ettermiddagslushen. Fant en ny alternativ vei gjennom bjørkeskogen, stikkord: tett. Litt snø fikk oss relativt langt ned mot bilen, men det måtte en ny marsj til på randosko. Takk for turen Anders!