Seksortklumpen - høyest i Bjugn (14.04.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høgås p-plass (112m)
Endpoint Samme (112m)
Ascents Seksortklumpen (492m) 14.04.2019 17:00
Visits of other PBEs Høgås p-plass (100m) 14.04.2019 14:09

Hviledag og rolig fottur til Seksortklumpen i Bjugn

Etter den anstrengende turen til Midtre Sølen dagen i forveien, kjørte jeg nordover til overnatting på Berkåk, fast bestemt på at denne dagen skulle være en hviledag, og i hvert fall ikke noen skidag. Etter en god natts søvn og frokost begynte rastløsheten å melde seg. Selv om det ville bli et godt stykke å kjøre, fant jeg ut at kommunetoppen i Bjugn var innen rekkevidde, og slik ble det. Kjørte sørover på E6 til Trondheim og tok Flakk-Rørvik fergen over til Fosen. Fantastisk flotte veier ute på Fosen, og etter 2.5 time var jeg på plass ved Høgås p-plass - utgangspunktet for turen til

Seksortklumpen

Høgås parkeringsplass sør for Seksortklumpen der det nå koster kr. 20 for dagsparkering

Pakket lett sekk og tok med truger som det ikke ble behov for. Det går en skogs-/traktorveg vel en km innover langs Perholbekken. Denne var oppkjørt, isete og stedvis glatt men OK å gå på. Det viste seg at traktorvegen fortsatte helt inn til myrområdet ved Perholet. Herfra er det godt ryddet og T-merket sti videre mot toppen. Stort sett snøføre, men snøen var hard etter nattefrost og bar stort sett bra. Fint terreng innover mot Øvre Tomasvatnet der toppen kommer fint til syne.

Seksortklumpen sett fra sør for Øvre Tomasvatnet

Selv om ruten var meget godt merket, klarte jeg å gå feil inne ved vestenden av Øvre Tomasvatnet. Gikk litt i egne tanker og fulgte den tydelige stien mot hytten ved NV enden av vatnet istedenfor å fortsette rett frem over myrområdene mot Ytre Laugadalen. Istedenfor å gå tilbake forsøkte jeg å gå over haugen mot Laugadalen, men her ble det så bratt ned mot elven at jeg ble tvunget helt ned igjen på flaten. Herfra fulgte jeg merkingen slavisk opp mot toppområdet, til dels ganske bratt opp mellom glatte sva på slutten.
Opp mot toppen møtte jeg den moderne tid - vindkraftutbyggingen på Fosen. Store deler av området nær toppen var omgjort til et anleggsområde med veier, målestasjoner og festepunkter for vindturbinene. Men selve toppen var heldigvis spart, antagelig fordi denne ligger i et landskapsvernområde.

Varden med kasse og turbok på Seksortklumpen sett fra sør
... og fra nordøst med flott utsikt utover havet

GPS ved varden 554643 7081071 omtrent identisk med koordinatene for toppen på PB og fra Statens kartverk.

Veier og målestasjoner bebuder vindkraftturbinenes ankomst...
Nordover mot Nyvassdalsheian
Mot vest er det heldigvis uberørt natur og utsikt mot havet!

Retur langs merket sti tilbake til bilen. Det passet fint med fergen tilbake til Flakk, og jeg var tilbake på Berkåk ca. kl 22, godt fornøyd med tur til en ny kommunetopp i Trøndelag.