Nedkjøring av sørrenna på Glittertinden (Glitterrenna)

Written by nordskar (Gjermund Nordskar)

Jeg har lenge tenkt på å rekognosere sørrenna på Glittertinden. I forbindelse med mitt arbeid med å forfatte en skifører for toppturer på ski i hele Jotunheimen (i samarbeid med Fri Flyt) har jeg studert denne renna flere ganger. Den er markant og majestetisk i sin fremtoning, men samtidig voldsom og brutal der den skjærer seg inn i den bratte sørsiden på selveste Glittertinden.

Foto: Gjermund Nordskar

Jeg har ikke funnet noen tidligere beskrivelser av renna, og heller ikke hørt om noen som har kjørt den på ski. De ubesvarte spørsmålet var derfor om dette var mulig?, og om renna kunne by på fin skikjøring?

Tirsdag 16.4.2019 la jeg avgårde med en kamerat LukasHeck (Lukas D. Heck) for å rekognosere renna. Vi startet fra Visdalen, gikk opp i skaret sør for Skautkampen, og videre opp Steindalen.

På vei opp mot Glittertinden fra Visdalen. Foto: Gjermund Nordskar

I det vi nærmet oss innsteget i toppen av renna, ble vi nesten litt skremt over hvor voldsom den var. I toppen hang det en stor skavel som vi måtte holde god avstand til. På østsiden av renna var det derimot en fin inngang uten skavel i toppen. I det jeg tittet ned i renna ble jeg imponert! Renna var rett og slett vakker! Den var gjennomgående og jevnt bratt med en enrom loddrett fjellvegg på vestsiden. Inngangen og det første partiet var rundt 50 grader bratt, mens resten av renna var drøyt 30 grader jevnt bratt i ca. 300 høydemeter. Dette så lovende ut!

Renna besiktiges ovenfra. Foto: Lukas Heck

Etter en tur opp på toppen av Glittertinden, kjørte vi ned igjen til innsteget på renna. Det blåste rundt 10 m/s og var klarvær med sol. Snøen var kompakt og stabil, og kulda gjorde at sola påvirket snøen minimalt. Dette var positivt med tanke på den store skavlen som hang over inngangen på vestsiden av renna. Forholdene var til rette for å kunne kjøre renna på ski.

Skiene ble spent på, sikkerhetsutstyret dobbeltsjekket, og kameraet gjort klart. De første høydemeterne var bratte (rund 50 grader), og snøen var krevende. Den var hard med en uvjevn og isete overflate-struktur. Skiforholdene var med andre ord krevende.

Skikjøringen er igang! Foto: Lukas Heck

Det var blitt seint på dag, så nede i renna forsvant sola. Her var snøen enda mer isete, men helningen var slakere og jevn. Til tross for forholdene, var det rett og slett en rå følelse å svinge seg nedover i dette mektige terrenget, med den loddrette enorme fjellveggen skytende til værs på høyre side.

Foto: Lukas Heck

Trygt nede ble det jubel, highfive, klem og endorfinrus! For en renne, og for en opplevelse!

Konklusjon: Sørrenna på Glittertinden (eller Glitterrenna som vi nå kaller den) viste seg å være en av Jotunheimens råeste skirenner, og får med det plass i Toppturer i Jotunheimen boka som etter planen skal gis ut i 2019/2020.

Takk til Norrøna, Salomon Norge, og Suunto Norge for førsteklasses ski- og navigasjonsutstyr på eventyret. Og takk til Lukas Heck for topp turfølge!