Nordvest for Baklifjellet i Malvik 113/404 (17.04.2019)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Høgda (450m)
Ascents Baklipynten (624m) 17.04.2019 12:36
Visits of other PBEs Svendalstjenna p-lomme (538m) 17.04.2019 11:41
Svendalstjenna p-lomme (540m) 17.04.2019 11:41
Parkering Baklifjellet vinter 17.04.2019 13:32

Siste dag av årets påskeraid av kommunetopper i Trøndelag bød på Malvik og Trondheims topper.
På vei gjennom Mostadmarka, hvor jeg forøvrig var prøvelse flere ganger på befalsskolen for over 30 år siden) var jeg spent på snømengdene og hvor langt jeg kunne kjøre. Til min overraskelse kom jeg ikke lenger enn 100 meter fra hovedveien, og jeg var langt fra alene denne nydelige aprildagen. Siden det ville bli omtrent 5 km ekstra enn fra Svenndalstjenna, vurderte jeg en stund å hoppe over toppen. Men siden det var et godt stykke å kjøre var egentlig ikke valget så vanskelig. Dessuten var jo været fantastisk og turen uansett ikke veldig lang.
Fulgte det østlige sporet inn forbi Svendalstjenna og tok der til venstre og litt frigåing til jeg traff på et scooterspor i retning Baklifjellet. Ingen dagsferske skispor å se, og scootersporet tok etterhvert en mer østlig retning. Jeg tok kursen rett mot Storlifjellet opp til ca 645 moh, før jeg valgte å holde omtrent 630-høyden på sørsiden og rundt Storlifjellet og Baklifjellet. Litt knotete å velge riktig rute i et urolig terreng, men det gikk likevel relativ greit og jeg gikk rett på platået med steinen som markerte punktet. Fantastisk utsikt også fra dette punktet. Litt sur vind så nøt utsikten litt, tok noen bilder og trakk litt tilbake i skogen før jeg tok lunsjen. Fulgte samme sporet tilbake et godt stykke før jeg satte en litt mer direkte kurs tilbake til parkeringsplassen. Alt i alt en fin tur i strålende påskevær og snøen bar overraskende godt utenfor løypene også. Så var det bare en topp igjen på denne påskereisen...