Påske i Tafjordfjella dag 1 - Omvei til Danskehytta (16.04.2019)  4

Langegga (1,589m) 16.04.2019 21:30
Kolhø (1,418m) 16.04.2019 22:09
Visits of other PBEs Danskehytta (1,450m) 16.04.2019 23:33

Årets påskeferie startet med 4 dager i Tafjordfjella sammen med Jon, Solveig, Kjersti, Robert, Turid, Oda og Ylva. Planen var å starte med å gå inn til Danskehytta etter jobb onsdag, og deretter gå over til Reindalseter på dag 2, for så å avslutte med to dager med toppturer ut fra Reindalsseter.

Ettersom folk hadde litt ulike preferanser, endte det opp med at Solveig og Jon startet tidlig på dagen fra Zakariasdammen og gikk over Storfjellet, mens jeg, Robert, Kjersti og Turid skulle starte på ettermiddagen fra Kaldhusseter. Oda og Ylva droppet Danskehytta, og ville heller gå opp til Reindalsseter fra Zakariasdammen dagen etter for å møte oss der.

På vei inn til Kaldhusseter sammen med Robert fikk vi beskjed om at Kjersti og Turid var forsinket. Ettersom jeg hadde tenkt å gå en liten omvei via noen ekstra topper på vei opp, bestemte vi oss for å starte uten dem. Vi skilte lag allerede der anleggsveien svinger inn mot Sauebotn. Derfra var det stort sett hard snø og lettgått på runden jeg gikk via Middagshornet, Såthaugane, Langegga og Kollhø.

Årets påsketur er i gang.
Vi skilte lag ganske fort. Robert tok seg greit opp til hytta langs normalruta, og var god innlosjert da jeg kom opp noen timer senere.
Langegga sett fra nord.
Fra Middagshornet mot Litlejordhornet (tv).
Fra Middagshornet mot Langegga (tv) og de nokså tamme Såthaugane i midten og til høyre.
Det eneste litt bratte partiet på turen var oppstigninga mot Langegga. Her var jeg ferdig med det bratteste og kunne kikke tilbake på Såthaugane og Middagshornet, og et etterhvert veldig vakkert kveldlys.
Kupenibba og Torvløysa
Fra Langegga.

Etter Langhøa var det tørrsnø ned mot Kollhøvatnet. Det var nå begynt å bli mørkt, og hodelykta kom derfor på ned fra Kollhø. Akkurat da jeg kom ned til Reindalsvatnet møtte jeg Kjersti og Turid, og fikk dermed følge opp til Danskehytta i et nydelig måneskinn.

Da vi kom opp på hytta rundt klokka 2330 kunne Jon og Robert melde om at hyttevakta hadde truet med å etterlyse meg fordi jeg gikk alene og ikke var kommet opp til det ble mørkt. En smule overdramatisk, mente vi, gitt det nokså enkle og oversiktlige terrenget opp til Danskehytta. I tilegg til oss var det for øvrig ca. fem andre på hytta som var på fjellskitur.

Nå må du ikke være så

Written by JonMA 27.05.2019 18:09

selvopptatt her, det var alle fire som skulle etterlyses. ;)

Sv: Nå må du ikke være så

Written by j_snorre 27.05.2019 19:03

Haha, mener du å si at Robert ikke hadde karret seg opp før det ble mørkt?