Brunstadhornet, påskens høydepunkt (16.04.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Brunstadhornet (1,527m) 16.04.2019
Sør for Brunstadhornet (1,488m) 16.04.2019
Visits of other PBEs Brunstad parkering (120m) 16.04.2019
Velleseter (395m) 16.04.2019

Etter Kolåstinden i går var vi klare for påskens andre store hovedmål, nemlig Brunstadhornet. Toppen står som en stolt koloss i det man kjører forbi i Velledalen og av den grunn kom den rimelig raskt og høyt på ønskelista.

Kjørte fra Sykkylven sentrum til parkeringa ved kraftverket. Begynte å pakke om og feste ski på sekken i det det slo oss, skiskoa ligger igjen hjemme. Total bommert på begge to! Det var bare å legge ski og sekker inn i bilen igjen og ta en full fortjent men kjip strafferunde. 45 minutter seinere var vi endelig helt klare!
Begynte å rusle opp grusveien med retning Velleseter og det tok ikke lang tid før kjempen igjen kom til synet. Deilig å vite at vi mest sannsynlig noen timer senere skulle stå på toppen der!
For et fjell!

Oppe på Vellesetra begynte det endelig å bli skiføre og sekken kunne bli vesentlig lettere. Ble en del av og på med skia igjennom hele Vellesætredalen, men fra Gullmorbrekka var det heldigvis slutt på det! Opp her hadde ikke sola stått på enda så det var fremdeles hardt og kjente det greit i anklene oppover. Bakken kjentes også lang ut i dag, ikke helt dagen hva angår det fysiske, men ble ganske gira i det Brekketind gradvis kom til syne over kanten. Ble en liten appelsinpause på toppen her før vi fortsatte videre innover dalen. Ved dalens ende begynte bakkene igjen og etter hvert som vi fikk mer høyde kom Slogen og Jakta frem. Ble på nytt gira og motivasjonen økte enda mer. For et område!

Opp Velleseterdalen
Brekketind ruver over
Slogen kommer til syne
Slogen og Jakta
Alltid en god følelse å få utsikt over andre topper man har vært på tidligere
Kolåstinden, gårsdagens mål

Det blei bratt men kom etterhvert opp på Sørtoppen (Har prøvd å registrere denne her, men er for nære hovedtoppen til at jeg får gjort det) og det må jo ha vært denne Slingsby og resten av turfølget var på den 22. August 1899. Det står en god skildring fra turen i Alpine Journal fra 1899, hvor det blant annet står: ”Apparently it was rather too far S. to be the Brunstadhorn, but a great cloud-filled gap immediately to the N. prevented them from going further in that direction” og ”A few days later, from the summit of Raana, it was clearly seen that the peak climbed was the southern, but not the highest, Brunstadhorn”.
På sørtoppen ble det en etterlengtet lunsj til en nydelig utsikt før vi tok på stegjerna, gikk rundt kanten og ned klyvepunktet (som for øvrig var helt uproblematisk). Fra skaret var det en grei rusletur opp til toppen og vi fikk utsikt nordover og ut mot havet. Returnerte tilbake, fikk på skia og fikk en strålende nedkjøring i fin vårsnø ned til Gullmordalsvatnet. Her ble det litt jobbing med et par skøytetak og litt staking før vi på nytt fikk en herlig nedkjøring til Vellesætredalen. Mot bunn hadde skyggen tatt over og det ble litt lurint føre de siste høydemetrene med skikjøring, men det kan vi nok takke strafferunden etter sko for.
Skia havna etter hvert igjen på sekken mens vi fulgte sti og vei ned igjen til bilen. Snakk om tur og for et område!

Ned fra Sørtoppen
Toppen endelig nådd
Klar for returen. En god del brattere en det bildet viser
Yiha!
Gode skyv over vannet
En god tur nærmer seg slutten