Skitur Valdresflya (16.04.2019)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Parkering Bygdinveien (1,390m)
Endpoint Parkering Bygdinveien (1,381m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Fisketjernnuten (1,527m) 16.04.2019

Topptur på langrennski!

Skulle endelig få oppfylt en drøm om å gå på ski i skikkelig norsk fjell, og siden det ble en del fridager i påska, så falt valget på Gjendesheim. Dro oppover mandag i påskeuka etter jobbehelg, og det var jo litt skuffelse når vi kom opp og skjønte at ikke det var noe særlig snø rundt Gjendesheim, og skiføret lignet vel mer på en skøytebane :( Men istedet for å deppe over dette, så ble det et glass vin, mens vi bestemte oss for å ta turen opp på Valdresflya dagen etter.

Et strålende påskevær møtte oss til frokost på Gjendesheim, og ganske kjapt satte vi kursen oppover. Her var det straks mye mer snø, og vi fant oss et sted å parkere og fikk spent på oss skia. Det var hvit snø og blå himmel omtrent så langt øyet kunne se!

Rune i fint driv over Valdresflya.

Det var aldri meningen at vi skulle gå noen topptur akkurat, men på et mystisk vis endte vi opp på toppen av Fisketjernnuten... Var akkurat som om toppen trakk oss til seg! Vil på ingen måte anbefale å gå på langrennsski på topptur! Det var glatt oppover, og glatt nedover. Men opp kom vi da, og litt dystre tanker om nedturen meldte seg et par ganger underveis og på toppen!

Obligatorisk toppbilde med litt upraktiske langrennsski i bakgrunnen!

Etter et par litt skumle nestenfall på vei nedover, ble det til at vi krøyp til korset og gikk til fots på skaren et godt stykke nedover. Det skal nemlig også sies at ingen av oss er spesielt tøffe eller flinke på ski, så beina funka fint! Ble litt gøy etterhvert når vi turte å få på oss skia igjen da, og jeg syns jeg hadde blitt supertøff (helt til jeg så videoen Rune hadde filma)... Men ned kom vi oss da, og gøy hadde vi det så absolutt!

Et supert opphold på Gjendesheim med nydelige dager på ski på Valdresflya før hjemreise på skjærtorsdag. Kunne godt vært der enda lenger, men da kalte jobben!