Den vakre fjellbygda Tydal fullført (15.04.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Løvøya ved Tya (542m)
Ascents Blåhåmmåren (1,312m) 15.04.2019
Blåstøten (1,321m) 15.04.2019

Kjørte fra Stjørdal etter Fv 705 gjennom Selbu og til Tydal for å ta de to siste toppene på lista. Jeg parkerte på Løvøya like ved brua over elva Tya. Det var ingen info om betaling, eller privat parkering, så jeg sto ganske trygt her. Det var flere scooterløyper fra Løvøya, og den første jeg valgte gikk i feil retning, så jeg forlot sporet og gikk ca 500 meter gjennom en skog, og kom inn på scooterløypa som går etter Grønsjøvegen. Det var gode scooterspor helt opp til Grønsjøen. Her fortsatte jeg ned på isen og fulgte sjøen til enden. Fint terreng videre med ei stekende, skarp sol og helt vindstille. Fulgte noen gamle skispor mot toppvarden på Blåhåmmåren. Tok matpause nr en her ved en kjempestor varde, som var helt snø/islagt. Fortsatte ned i skaret og videre opp til Blåstøten. Her var det ferske skispor opp. Islagt varde her også. Returen tilbake ble ned til Grøndalen og videre ned til Grønsjøen. Veldig fin nesten sammenhengende unnabakke ned til sjøen. Litt mot gjennom hyttefeltet ved Grønsjøen, og opp mot høyeste punkt på veien. Videre unnakjøring ned til Harvollvegen. Jeg traff faktisk tre andre skiløpere på denne turen, på toppvarden av Blåhåmmåren var de ei som hadde sittet ved varden for å nyte mat og sol i en time.

Parkering på Løvøya ved elva Tya
Fine scooterspor på Grønsjøvegen
På ski over isen på Grønsjøen
Toppvarden på Blåhåmmåren
Blå himmel over Blåhåmmåren
Toppvarden på Blåstøten
Bratt på østsiden av Blåstøten
Breie fine scooterspor  på returen
Breie fine scooterspor på returen