Drømmepåska: Torsbu - around and about (14.04.2019)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Torsbu (1,350m)
Endpoint Torsbu (1,350m)
Ascents Benkehøa (1,943m) 14.04.2019 12:28
Benkehøa Nord (1,943m) 14.04.2019 12:39
Trollkyrkja (1,888m) 14.04.2019 15:19
Storhøa (1,921m) 14.04.2019 16:54
Nordre Bolla (1,628m) 14.04.2019 18:47
Visits of other PBEs Torsbu (1,351m) 14.04.2019 10:35

Nok en strålende dag, men det var isende kaldt om morgenen. Vi drøyde derfor en stund før vi forlot Torsbu etter en god frokost (Havregrøt og kaffe ;-)). Flotte forhold og varmt i solsteiken da vi la i vei på den slake oppstigningen mot Benkehøa. Vi tok oss en god pause på toppen og var sjølvsagt oppom begge toppunktene med samme registrerte høyde. Bjørn var uheldig og hadde seg en liten velt der knokene fikk kontakt med det harde underlaget noe som resulterte i flott signatur med blodspor.

Bjørn i front
Mot Benkehøa
Benkehøa
Utsikt mot kjente og kjære Romsdalsfjell
Flott og blodig signatur

Noe skrensing i øvre del på returen, men flott snø idet vi kjørte ned mot øvre Djupvatnet. Så var det bare å finne en grei rute opp mot Trollkyrkja. Her var det noen steinete partier men gikk greit å komme seg opp på tidvis hardt underlag. Det holdt med kortfeller. Vi hadde både langfeller og brodder med i sekkene men disse forble ubrukt i dag. På vei oppover hadde vi blitt enige om at jeg skulle bare legge i vei i front i og med at vi hadde brukt endel tid på første toppen. Dette var fordi jeg gjerne ville ha med meg Storhøa og forhåpentligvis Sponghøi før avslutning over Nordre Bolla.

Flotte forhold ned fra Benkehøa
mellom Benkehøa og Trollkyrkja

Bjørn var like hakk i helene på meg da jeg var på toppen og nok sikkert blitt med videre, men han forsikret meg om at han var fornøyd med disse to vi hadde vært på og skulle returnere etterpå via Nordre Bolla. Jeg kikket bort på den dryge ryggen mot Storhøa som jeg straks skulle ta fatt på. Her var mye synlig stein, og jeg så for meg at det ville bli mye sikksakking oppover ryggen.

Fra Trollkyrkja mot Benkehøa
Fra Trollkyrkja mot Storhøa
På vei opp ryggen mot Storhøa, ser mot Trollkyrkja

Etter en finfin nedkjøring ned mot vatnet på 1556, bar det oppover mot Storhøa. Det gikk bedre enn forventet, men måtte holde meg i østkanten for å unngå de mest steinete partiene. Litt vind på toppen, men takket være den kjempestore varden, fikk jeg meg en flott rast på toppen før nedrennet.

Planen om å skrå ned i sørsida for en direktevariant mot Sponghøi ble droppet da underlaget var særs isete og hardt. Jeg kunne gått opp via Kvitbotn, men 6 ekstra km fristet ikke for en ganske så forkjølet skrott. Det fristet mer å komme ned til Torsbu ikke altfor sent for å holde Bjørn med selskap til middag og å nyte kvelden. Det ble derfor en flott og lettgått retur via Kyrkjeglupen og over Nordre Bolla. Det var flott snø og jeg fikk en flott nedkjøring ned mot Torsbu igjen, der vi hadde fått selskap av et hyggelig par fra Isfjorden. (usikker på hvor fornøyd de var med å ha lagt seg inn i sikringsbua ilag med oss, da jeg lå og hostet krampeaktig hele natta....). Det var kommet 4 andre i hovedhytta også og vi fikk oss en hyggelig prat med dem før vi avsluttet kvelden med god mat (real) ørlite vin i glassene og en skikkelig utklassing i spørrespillet "Besserwisser". Seieren gikk altså overlegent til Bjørn! ( idag også...)

Storhøa sett fra Kyrkjeglupen
Nærmer meg siste toppen, Nordre Bolla
Nordre Bolla
Slak og fint nedrenn fra toppen av Nordre Bolla mot Torsbu

For en fantastisk dag i fjellheimen!