Drømmepåska:Billingen -> Torsbu via Tordskyrkja og Låggøymen (13.04.2019)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Billingen (730m)
Endpoint Billingen (1,350m)
Ascents Låggøymen sørtoppen (1,490m) 13.04.2019 12:55
Tordskyrkja (1,512m) 13.04.2019 14:48
Låggøymen (1,577m) 13.04.2019 15:44
Visits of other PBEs Billingen parkeringslomme (730m) 13.04.2019 09:47
Steinbrua Billingen (800m) 13.04.2019 10:15
Torsbu (1,351m) 13.04.2019 16:34

En strålende start på påska 2019. Fikk med meg grannjen Bastolen (Bjørn) på en tredagers tur i Tafjordfjella. Hadde det ikke vært for at han hev seg med, er det ikke sikkert jeg hadde startet på dette alene. Lørdag formiddag var vi klare for avgang på Billingen rundt 0945. 10 minusgrader ved start, men solrikt og så og si vindstille. Prøvde oss med halvfeller oppover stigningen fra Billingen, men la om til hetfeller etter et par hundre høydemeter på hardt underlag. (Det var faktisk eneste gangen disse tre dagene hvor det var nødvendig). Det funket mye bedre med de tunge sekkene og straks vi var kommet oss over første lange kneiken kunne vi gli videre med kortfeller. Lettgått terreng og føre bortover de lange og slake partiene mot skaret mellom Tordskyrkja og Låggøymen. Her tok vi oss en lang matøkt før vi satte igjen sekkene og satte kursen mot Tordskyrkja. Utrolig flott og markant topp med flott skue ned mot Tordsdalen og Torda hvor vi så noen få andre skigåere. To på vei ned og tilsammen 4 på vei oppover dalen. Etter Tordskyrkja bar det over Låggøymen før vi glei oss nedover i retning Torsbu.

Begge hyttene var låst da vi ankom Torsbu, men hovedhytta var ennå tydelig varm etter tidligere besøkende denne dagen. Vi valgte å legge oss inn i sikringsbua, der toalettene befinner seg. Jeg hadde en lei virus som herjet i kroppen med påfølgende krampaktig hoste og jeg håpet på å slippe å dele soverom med veldig mange andre stakkarer! Det slapp jeg denne natten :-)

Tanken min var å fortsette videre med en tur til Karihøa før kvelden. Etter ikke lenge ankom de 4 skigåerne som vi hadde sett fra Tordskyrkja. Planen om Karihøa svant hen ettersom tiden gikk og jeg kjente at kroppen kanskje kunne ha godt av å hvile litt ekstra før langtur dagen etter. Det var deilig å ha en lang kveld og bare nyte kveldssola fra hytteveggen og kose seg. Torsbu ligger fantastisk flott til ved Tordsvatnet, og i og med at det ligger såpass lite skjermet til i forhold til vind, er man nok temmelig privilegert når man kan sitte på trappen slik vi gjorde det og bare nyte forholdene.

Siste forberedelser før avgang
Starter oppover første kneikene fra Billingen
Slake partier når vi først har kommet oss opp i høyden mot Tordskyrkja og Låggøymen
Relativt ferske jervespor
Bastolen på Tordskyrkja
Retur fra Tordskyrkja tilbake til sekkene før vi fortsatte over Låggøymen og videre til Torsbu
Kveldsstemning ved Torsbu
Karitind
Låggøymen og Tordskyrkja
Avsluttet kvelden med kortspill hvor vi var noenlunde uavgjorte og en bitter utkonkurrering i Besserwisser....!