Kolåstinden (15.04.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Kolåstinden (1,432m) 15.04.2019
Visits of other PBEs Standalsvatnet parkeringsplass (370m) 15.04.2019

Etter å ha brukt dagen i går på å kjøre fra Østlandet til Sykkylven var vi klare for en real klassiker i påskesola, nemlig Kolåstinden. Startet offensivt med klokka 8 ferja fra Hundeidvika. Oppdaga ganske raskt at vi i ”rekke ferje rusen” hadde glemt å pakke med vann, ble derfor en litt lenger kjøretur utom Ørsta for å rette denne feilen på kiwi’en.
Parkerte og smørte godt inn med solkrem før vi begynte å labbe oppover i retning Kvanndalen. Varm dag og kjente raskt at stilongs var en tabbe. Den havnet i sekken relativt raskt!
Opp mot skaret øst for Storegjøltinden ble det litt kløning da skisporet var helt nedtråkka. Jeg fortsatte med ski men skjønte etter hvert at dette ikke var det letteste. Fikk gitt beskjed videre bakover. Jeg hadde kommet et godt stykke oppi i bratta og hadde ingen god plass til å surre med ski og sekk, fortsatte derfor videre oppover og ”tapte” nok en del tid og krefter på dette.
Oppe i skaret og tilbake i sola kom toppen til syne. Herifra var det grei skuring bortover før vi satt fra oss skia og startet på siste oppstigning opp bratta. Absolutt ikke mer plass en det må være på toppen, ser for meg at det ofte blir køtendenser her. Rusla ned igjen og tok lunsj i en ferdiggravd sitteplass før vi begynte på returen. Hadde bestemt oss for å følge samme vei ned som opp da vi var usikre på breen. Litt gjennomslagsføre i toppen, men etter hvert god vårsnø hele veien ned.

Panorama tatt fra ferja over til Festøy
Spørs hvor mange dager til den brua her holder