Naturperler i Namsos (Risbusta) (14.04.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Grustak før Sommarhustjønna (78m)
Ascents Risbusta (324m) 14.04.2019
Visits of other PBEs Finntjønna (190m) 14.04.2019

Jeg fikk beskjed av Kristian Foss om at boka i trimkassen på Risbusta var søkk blaut. Turkassen lå også i vannrett stilling, men den hadde Kristian rettet opp. Jeg kjørte fra Namsos og ut til Vemundvik, Sørenget, Skilt mot Salen S, Leirvika, Foss og til et skilt med Neptun Settefisk Botnan på. Ved skiltet svingte jeg til høyre opp til et grustak og parkerte. Jeg gikk inn mot Sommerhustjønna. Her var det drevet hogst med skogsmaskin, og veien/stien helt mot Langlistrupin var gått i oppløsning med dype spor og mange kvister og bar. Fra Langlistrupin fulgte jeg merket sti etter løypa til Botnantrampen. Nesten all snøen er smeltet bort. Jeg byttet trimboka på toppen av Risbusta, og fortsatte videre mot nord til den idylliske Finntjønna. Her er det en trimkasse for Hansarfjelltrimmen i regi av Botnan I.L. Her er det godt skiltet mot Hansarfjellet. På returen kom jeg i snakk med de hyggelige eierne av hytta ved Sommarhustjønna, og tok et avbrekk der i ca. halvtime.

Ved dette skiltet tok jeg til høyre mot et grustak.
Veien langs Sommarhustjønna var kjørt av skogsmaskin
Pga skogsmaskinveiene gikk jeg litt feil og kom inn i denne rolige skogen
Da gikk jeg glipp av et stykke med skogsmaskinvei
Skilting til bl. annet Risbusta hvor Naturperlekassen står
Toppen av Risbusta mot Hansarfjellet. Lite snø.