Giilavárri (14.04.2019)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Olderdalen
Ascents Giilavárri (1,163m) 14.04.2019 not summited

Tur med Kamila, Tony og Renate. Vi hadde bestemt oss for Giilavarri siden denne turen var på vei hjem til Tromsø og siden jeg visste at skogen ikke var en helvete hvis man holder seg til løypa der skogen er delvis hogget. Yr meldte ca.9 til 10 m/s på Nordmannviktinden så jeg antok det skulle bli omtrent det samme på Gillavarri og vi startet turen i relativt tørt vær med litt vind bak oss. Flere store grupper hadde startet samme turen før oss, men vi tok dem igjen før vi kom ut av skogen, noe som andre i gruppa satte pris på, men jeg synes det var egentlig helt greit å ligge litt bak dem og gå i "guide tempo". Man får ihvertfall puste lett nok til å holde en samtale med hverandre!

Vi holdt oss til sørsiden av elva som kommer ned fra Litledalen og over tregrensen gikk vi opp den slakeste vei mot foten av den brede vestvendte ryggen på Gillavarri før vi etter hvert gikk en lang travers ut mot høyre for å krysse noen brattere partier. Over dette ble det slak stigning mot toppen, men dit kom vi aldri siden noen i gruppen mente at det var for mye vind for å fortsette (tipper det var rundt 20m/s da vi kom opp til ca.1000moh). Jeg var faktisk ikke helt klar for å avslutte turen der vi hadde stoppet på pkt. 1039 på østsiden av ryggen, men jeg synes også at det hadde vært litt egoistisk å fortsette alene selv om jeg følte meg ganske skuffet over å snu drøye 100hm under toppen. Men vi skulle gå en tur i lag, så da måtte jeg innse at det må bli en ny tur hit på en ordentlig godværsdag.

Nedkjøringa var overkommelig men ikke kos. Snøen var tung og den sugde mer enn en støvsuger. Like greit at det blir alltid flere muligheter for å komme tilbake en tredje gang. Alle gode ting er tre har jeg hørt....

Tony og Kamila ved foten av ryggen
Snustein på pt 1039
Sugeføre

Haha!

Written by Skippy 18.04.2019 17:34

Sugde mer enn en støvsuger � det høres helt elendig ut!