Loftskarstind og Galtåtind (14.04.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Galtåtind (1,124m) 14.04.2019 18:56
Nord for Loftskarstinden (1,161m) 14.04.2019 18:56
Loftskartinden (1,190m) 14.04.2019 18:56
Visits of other PBEs Loftskarsætra (465m) 14.04.2019 18:56

Drømmepåska 2019 på Nordvestlandet, dag 1. Etter en fin fin natt i campinghytte i Åndalsnes, møtte vi Magnus Lysgård og kompisen Stian i Isfjorden. Målet for turen var en populær travers mellom Loftskarstind og Galtåtind. Da vi var usikre på forholdene helgarderte vi oss med både stegjern og isøkser (det skulle vise seg å gå greit uten).

Startet en liten km til fots før vi møtte stien fra Kirketaket-parkeringen. Her blei det plutselig folksomt. Majoriteten skulle allikevel videre til Kirketaket, så freden senket seg snart igjen (selv om vi var langt i fra aleine på turen vår).

På vei bortover ryggen mot Galtåtind. Panoramautsikt mot blant annet Venjetindane.

Trivelig turlag og nydelig vær gjorde turen innover dalen til en fryd, forbi Loftskarsætra. Tok oss en lang og god pust i bakken før vi tok fatt på den siste lange bakken opp mot Loftskarstind. Fra dalbunnen kunne vi forøvrig speide oppover mot ulike nedkjøringsalternativer langs ryggen vi senere skulle følge. Mange fristende alternativer!

Mange sikksakker senere sto vi på toppen av Loftskardtinden. Rett sør for toppunktet gikk det to skispor ut i den bratte flanken. Det fristet veldig å følge disse spora, men vi skulle uansett først videre til Galtåtind. Traversen gikk problemfritt for seg. Sola hadde tint opp snøen, så utglidningsfaren var ikke særlig stor så lenge man konsentrerte seg. På Galtåtind hadde vi en kort rådslagning om nedkjøringsalternativene. De fleste sporene gikk direkte ned fra Galtåtind, men vi ble enige om å velge en ukjørt flanke ned fra selve ryggen. Deretter gikk turen omtrent midtveis tilbake ryggen. Nedkjøringen var jevnt bratt og helt nydelig!

En super tur i godt selskap!

I bunnen av krem-nedkjøringa fra ryggen i bakgrunnen