Skruven og Litleskruven (14.04.2019)  6

Litleskruven (1,545m) 14.04.2019 15:16
Skruven (1,585m) 14.04.2019 15:57
Visits of other PBEs Bygdastølen p-plass (480m) 14.04.2019 11:23

Som dagen før våknet vi litt sent av at sola stekte på teltduken på Aurstad Camping. Valget stod i dag mellom Staven fra Viddal eller Skruven. Ettersom vi dagen før hadde fått vite at veien til Bygdastølen var åpen, falt valget på Skruven. Det angret vi ikke på.

Det var bare å lette på antrekket med en gang...
...og fikse sveisen. Her overlates ingenting til tilfeldighetene når man vet at det er fare for at det kan havne et bilde eller to ut på verdsveven.
Anja forklarer at østsida fra Sætredalsfjellet ser ut som bra skiterreng. På riktig dag og føre. Jeg kan ikke annet enn å si meg enig.
Anja med den, vil jeg anta, ikke så mye brukte vestsida på Kvitegga 1489 i bakgrunnen.
Vi la ruta langs ryggen over Hesten i dag for å få litt mer variert utsikt på tur innover mot Skruven.
Topp 1411, Litleskruven og Skruven sett ca. fra Hesten.
Mitt nye favorittfjell i området, Tverrfjellet. Det ble kastet mange lange blikk mot rennene i sørsida i løpet av dagen.
Toppvarden på Hesten med Sætredalsfjellet bak.
Anja med det som egentlig var plan A for dagen, Staven, like over hodet.
Skjerdingstindane og Staven. Det dundra og raste godt fra svaene og ned i Nordangsdalen i dag.
Nyfavoritten Tverrfjellet fra en litt annen vinkel. Hvis noen kjenner til nedkjøringer i sørsida, må de gjerne gi meg et pip.
Mens jeg gikk opp mot topp 1411 traverserte Anja på nedsida fra punkt 1242 og bort mot østryggen på Litleskruven. Litleskruven og Skruven tok seg meget godt ut fra punkt 1411.
Det gjorde Norangsdalen også!
Anja på vei opp fra sør mot østryggen på Litleskruven.
Topp 1411 sett fra østryggen på Litleskruven.
Kvikklunsj og appelsinpause. Påske.
Det var litt hardt innimellom opp ryggen til Litleskruven, men det fungerte greit å beholde skia på til topps. Skruven sees bak Anja.
Det hadde gått tre personer fra topp 1411 og opp den flotte  vestryggen på Litleskruven en dag eller to i forveien. Så ut som en meget fin variant.
Det hadde gått tre personer fra topp 1411 og opp den flotte vestryggen på Litleskruven en dag eller to i forveien. Så ut som en meget fin variant.
Mot Hjørundfjorden og Øye
Opp til Skruven var det også greit å gå på ski. Anja angrer her godt på at hun satte igjen skia i skaret.
Med unntak for et kort parti rett øst for Litleskruven der det hadde frosset på igjen, var det prima vårslush og god glid hele veien tilbake til setra.