Kommunetopp - Raudbergnuten 1819 moh, Ål, Buskerud (13.04.2019)

Written by josokbakke (Ole-Johann Jøsokbakke) GSM

Ascents Raudebergnuten (1,819m) 13.04.2019

Fin skitur fra Bjøberg til Raudbergnuten 1819 moh. Jeg kjørte opp til Eldrevatnet på fredag og overnattet i bilen. Flott stjernehimmel. Det var 13 kuldegrader da jeg stod opp. Jeg våknet tidlig og gikk opp på Høgeloft 1920 moh, høyeste toppen i Hemsedal. Dagen var ennå ung og planen var å få med meg en kommunetopp til. Så jeg kjørte ned til Bjøberg og gjorde meg klar for tur. Det var forsatt sol fra skyfri himmel og nesten helt vindstille. Det var litt mildere nå. Snøen var knallhard her også, så man kunne lett ha gått opp til fots, eller på sykkel. Jeg valgte å bruke randonèe her også selv om mesteparten av turen går i slakere terreng, som hadde vært helt greit med vanlige fjellski, eller langrennski. Det var bare den første kneika opp og siste kneika opp til selve toppen som var bratt. Her kunne man gått til fots på det føret. Flott utsikt på denne toppen også! Etter en fin skitur ned fra fjellet ble det en lang kjøretur hjem. Jeg kom hjem i halv tolv tiden.