Eggjenibba - Sen start (14.04.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Eggjenibba parkering (576m)
Endpoint Eggjenibba Parkering (576m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Eggjenibba (1,338m) 14.04.2019 12:35

Fotur en vakker Aprildag

Ankom Byrkjelo sent dagen før og bestemte meg for å prioritere søvn og litt latskap fremfor alpin start og full gass. Det var meldt høytrykk over flere dager, så jeg stressa ikke. Fant ut at dette kunne være en fin dag for en kjapp tur opp på Eggenibba, selve symbolet på Breim.
Pakka med meg stegjern, isøks og hjelm, og en svær niste fra Bakar John.
Oppover lia begynte snøpartiene allerede på ca 650 m. Fulgte en av rennene opp, og tok etter hvert på stegjern. Ble mer og mer is under snøen inntil jeg ankom den brede nord-ryggen. Fulgte eggen hele veien opp, og fant noen morsomme buldreproblemer på veien, fremfor å hele tiden gå letteste rute. På toppen var utsikten fantastisk og sola stekte. Herlig!
Møtte deriblant lokale kjentfolk som kom på fjellski via den noe lengre ruta innover i dalen. En av dem hadde faktisk giftet seg her oppe, sterkt og imponerende.
Samme vei ned, mer slush nå enn veien opp. Beholdt derimot stegjernene på inntil renna ned til bilen, og øksa i handa. Så meg ut en renne opp til Daurmålet på andre siden av dalen, kunne vært spennende på ski.