Storhaugen (13.04.2019)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Djupvik kirkegården (61m)
Ascents Storhaugen (1,142m) 13.04.2019 not summited

Kåfjord helg med Renate, Kamila og Tony. Værmeldinga så ikke så veldig positiv ut, men været var mer brukbart lenger øst enn det var i Tromsø. Kamila og Tony kjørte fra Tromsø tidlig på dagen, mens jeg og Renate begynte turen litt tidligere siden vi hadde overnattet i Rotsund. Begynte å gå rundt 1030 fra kirkegården i Djupvik og fulgte skogsløypa oppover. Etterhvert var det bare å gå i kryssinger opp den fine vestvendte flanken. Noen plasser hadde folk laget bratte spor, så jeg måtte tråkke eget spor for å hvile beina litt. Ble litt dårlig sikt da vi kom opp til varden på "skitoppen" og siden vi ikke kunne se hvor langt ut skavlen strakk seg fra kanten, bestemte vi oss for å stoppe ved skitoppen og gjør oss klare til å kjøre ned så rask som mulig siden det var en sur vind som plaget oss akkurat der. Mesteparten av turen opp gikk i nesten vindstille vær. På nedkjøringa fikk vi hallelujuh snø og vi koste oss masse i relativt god sikt helt ned til kirkegården. Både skiføret og været ble mye bedre enn forventet, så vi må si oss veldig fornøyd med dagens tur :) Takk for turen!

Til tider litt tåke og dårlig sikt
Tåka kom og gikk
Ved siden av varden på skitoppen
I gang med å kjøre ned i hallelujuh snø