Krånipa og Raudfjell fra Nordre Skulstad (12.04.2019)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Krånipa NV (703m) 12.04.2019 12:32
Krånipa (706m) 12.04.2019 13:29
Raudfjell (671m) 12.04.2019 13:55

NB! Har ikke krysset noe vann med variabel vannstand, PB-appen tok en uforklarlig

Med OJ. Kjörte til Nordre Skulstad og fikk fatt i en av de dyrbare plassene i p-lommen. Alltid mange biler her, og god grunn til det. Hadde ikke bestemt meg for om det skulle bli en retur til Hananipa eller en nytur til Krånipa. Var mest gira på det senere, men var usikker på snöforholdene. Så mulig ut fra Skulstadvatnet så det fikk bli slik. Fant ingen stistart opp, men enkelt å fölge eggen selv om det var bratt. Frost i marken og tört så godt feste. Dukket opp en halvtydelig sti etterhvert også. En del harde snöfelter, hvilke jeg prövde å unngå i de bratteste partiene närme toppen. Men broddene fikk komme på for sikkerhets skuld når jeg måtte ut på noen korte snöpassasjer.

Fantastisk fin dag idag. En ravn sirklet over hodet på trig-toppen. Bra utsikt i alle retninger. Önsket ikke å returnere allerede så bestemte meg for å gå til Raudfjell istedenfor. Måtte krysse to overraskende dype nord-sörlige ”renner”, men fant sti. Mye opp og ned for å komme bort. Siktet meg inn på Holmevatnet, men dette går ikke an å fulge ved vannivået. Så måtte en del opp og ned for å komme meg bort til demningen. Skremte opp to ryper i vinterdrakt på vei ned. Her tok dog gps-trackingen en pause (og kanskje det er like greit då veivalget ikke var optimalt. Ser dog ut som at jeg krysset vannet, hvilket ikke stemmer.) Tilbake langs god sti fra vannet. Fin tur!

Krånipa i forgrunden, Hananipa i bakgrunden og Bruviknipa lengst bak.