Skjeggåsen (12.04.2019)  6

Written by siroho GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Prestskjeggen (254m) 12.04.2019 13:51
En av de høyeste toppene, sannsynlig den høyeste

Skjeggåsen eller Prestskjeggen, en av Porsgrunns perler

Vi valgte i dag en tur der stien går på solsiden for å håpe at det ikke er for mye snø i terrenget. Skjeggåsen ble valgt. Vi kjørte gamle E18 om Langgangen og parkerte ved Nøklegård. Stort området som nå sto tomt etter nye E18 er ferdig.

Vi gikk gjennom undergangen (nesten tunnel) nordover og inn på skogsbilvegen som vil føre oss til foten av fjellet. Toppen skimtes etter hvert. Et stor slott reiser seg majestetisk. Traktorvegen inn var delvis snølagt ennå, men snøen bar og helt fin å gå på. Ved foten av fjellet hadde vi satt oss ut en rundtur. Vi valgte å gå opp den blåmerket som kom sørfra litt lengre øst. Fint sti oppover i bratt terreng. Grei måte å ta høydemeter på dette, for det gikk rett opp til tider, men fin sti å gå. Etter de verste stigningene stod det en god krakk å hvile på.

Mot toppen flatet det ut til et platå og vi fulgte en kløft til vi kunne komme over lengre nord. Spennende å gå i disse kløftene, spesiell stemning. Så opp på neste platå og her var det minnestein fra Skauguttplassen som har vært her, med kasse med bok. Det hadde vært noen der dagen før. Ikke den mest besøkte toppen, men noen hadde vært innom i løpet av våren. Så bar det videre utover for å finne høyeste punkt. Vi valset rundt på alt av topper, så har vært på høyeste.

På nedtur ville vi gå en sti som var merket som lite synlig og det stemte og det var en del kvist og kvast å komme seg over, imellom, under, rundt om, men det gikk nedover så det var greit. Det meste gjorde seg selv, men er litt usikker på om det var en bedre variant, men det får vi sannsynlig aldri vite.

Da vi kom til en største plata satt spettmeisen og sang for full hals, litt av en signallyd, krafitg stemmen den karen.

Vi dreier litt til høyre og finner en fin nedgang det siste stykket. Bratt, men helt greit å gå. Her står det også noen flotte barlind og tannrota hadde fått store blader.

Vi bushet oss ned til traktorvegen, kom litt ut av stien, men kom greit fram. Så var det samme veg tilbake til bilen. Litt mer mykere snø å gå på nå, men helt greit å gå.

Den største overraskelsen var at vi så ikke en eneste flått, hurra. Kulde om natta er nok grunnen.

Her tar vi av fra grusvegen og inn på en gammel traktorveg
En del snø i traktorvegen, men fint å gå
Bratt opp her, men grei sti, merket med blått hele veien
En kjempe har falt
En pust i bakken på krakken.
Skauguttplassen, minnebauta og bok
Minneplata
Minnesmerke
Utsikt sørover
En av toppunktene
Siste nedstigning
Barlind
Ikke problem å parkere bilen her, stor plass