Svanstulfjellet (11.04.2019)

Written by siroho GSM

Start point Svanstul parkering (581m)
Endpoint Svanstul parkering (577m)
Ascents Svanstulfjellet (723m) 11.04.2019 12:14
Visits of other PBEs Svanstul parkeringsplass (580m) 11.04.2019 12:14
Svanstulbommen (120m) 11.04.2019 12:14

Skitur til Svanstulfjellet som ble til gåtur

Kjørte opp til Svanstulparkeringen for å gå til Svanstulfjellet. Jeg hadde sette meg ut denne dagen for det var meldt kuldegrader om natta og det skulle ikke bli plussgrader for kl 1. Drømmen var å gå på beina på skaren til toppen.

Det var kjørt opp nye løyper fra parkeringen, og jeg tok fram fjellskia mine for å bruke dem i starten. Valgte fjellski fordi de var letteste å få tak i i garasjen i dag, første skitur i år. Det var glatte spor som forventet, men gadd ikke smøre eller bruke feller. Staket med inn de 800 m til krysset til Svanstulfjellet. Her kjører Røde kors opp med skuter som skutertrening, og som jeg forventet så var det ikke kjørt på en stund og det var hardt opp bakken. Jeg tuslet noen meter opp og så satte jeg fra meg skia. Bedre å gå på beina, samt her tørr jeg uansett ikke kjøre ned, så jeg måtte uansett gå ned disse bakkene.

Jeg tuslet oppover, fulgte skutersporet for å være på den sikre siden hvis det skulle bli partier der jeg gikk igjennom. Det ble en ekstra sløyfe, men fint her oppe så det gjør ikke noe. Skaren holdt hele vegen og jeg så meg ut en snarveg på tilbaketuren.

Det går ikke spor til toppen, så rett før tar jeg av og går den slakeste siden opp til toppen. Ikke den store toppfølelsen her i skogen, men utsikt nordover var det. Lifjell, Nare, Blefjell dukket opp i horisonten og en del islagt vann så jeg også innover.

På tilbaketuren fulgte jeg mine egne spor i starten, men da jeg kom til ei myr jeg skulle gå opp, så valgte jeg kursen rett mot starten på skiløypa. Så at det lå en blåmerket sti her, så håpet jeg fant det til nedstigningen, og det gjorde jeg. Fint å gå på skaren, bare å lange ut, gå hvor jeg ville. Til og med mellom trærne holdt skaren.

Jeg kom meg helt greit ned til skiløypa igjen og fant igjen skia. Så var det å stake seg tilbake til parkeringen.

En nydelig tur i fjellsskogen, påskevær og et prima skareføre. Så det ble ikke lange skituren i år, for det er små sjanser til det blir flere.

Akkurat tatt av fra Huldreløypa, det var fint å gå på beina i skutersporet i dag, hardt og fint
0,8 m snø igjen på myra, nok til påske
Topplatået, ikke godt å vite hvor eksakt topp er under snøen
Utsikt mot Lifjell
Fint å gå her utenom sti i dag, nesten som å gå på stuegulvet
Rett for nedstigningen kom jeg inn på blåmerket sti. Fint å følge ned den bratteste lia. Skaren bar her også.