Ryksåsen - X-kommunetopp i Våle (11.04.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass sør for Ryksåsen (135m)
Endpoint Samme (136m)
Ascents Ryksåsen Sørtoppen (222m) 11.04.2019 10:14
Ryksåsen (240m) 11.04.2019 10:53
Visits of other PBEs Ryksåsen parkering (135m) 11.04.2019 10:00
Ryksåsen Sør utsiktspunkt (200m) 11.04.2019 11:35

Familiebesøk i Kongsberg med tid til å besøke en X-kommunetopp, nemlig Ryksåsen Sørtoppen, høyest i gamle Våle kommune. Toppen er med på otto (Otto Lund) sin liste Kommunetopper Norge år 2000. Denne listen er sammensatt av 2016-listen til mortenh (Morten Helgesen) og X-kommunetopplisten til Sola19 (Solveig Føreland). Jeg mener 2000-listen bør bli den gjeldende listen for K-topp samlere som holder seg til de gamle - men ikke alt for gamle - listene over kommunetopper. Tusenårsskiftet er jo da et på alle måter greitt utgangspunkt.

Våle kommune ble etablert i 1838 og ble i 2002 slått sammen med Ramnes kommune til Re kommune. Kommunesenteret var tidligere Sørby. Jarlsbergosten har muligens sin opprinnelse i denne kommunen, nærmere bestemt fra gården Østre Bakke omkring 1850.
Vi kjørte fra Kongsberg til Hvittingfoss der vi tok av mot venstre inn på vei 32, svingte deretter mot høyre inn på vei 35 som vi fortsatte på til Bakstvål. Her tok vi igjen mot venstre inn på vei 314 som vi fortsatte på til avkjørselen mot Kleven. Et kort stykke inn på denne sideveien kommer en til Ryksåsen parkering.

Parkeringsplassen for Ryksåsen der blåmerket sti starter

Fulgte godt blåmerket skogsvei og sti gjennom blandingsskog både frem og tilbake. Stort sett tørt og fint å gå, men ca 30% av turen gikk på snøsti som heldigvis var fast og finn etter kuldegrader om natten. Bratt opp første bakken, senere litt opp og ned mellom høydedragene. Vi besøkte først den gamle kommunetoppen - Ryksåsen Sørtoppen. Denne ligger ca 10 m og til høyre for stien på vei oppover. "Toppen" er en liten knaus markert med en blåmalt pinne. Like ved et gammelt skilt som viste til Ryksåsen Sør. GPS 569938 6590244, litt forskjellig fra PB-koordinatene som justeres.

Ryksåsen Sør sett fra stien
Astrid ved pinnen som markerer Ryksåsen Sør

Fortsatte nordover på ryggen til høyeste punkt - Ryksåsen 240. Toppen ligger oppe på et lite høydedrag 15 m vest for stien, og er markert av en liten varde og rester etter et trig-merke. GPS som på PB. Rester etter et nedfelt tårn og gammel trestige rundt toppen.

Ryksåsen 240 - Astrid ved varden
Rester etter gammelt tårn på Ryksåsen 240
Koselig skogsterreng men ikke noe dyreliv på Ryksåsen!

På returen gikk vi ut til en hytte med flott utsikt østover mot Ryk. Legger inn dette som nytt PB-element - Ryksåsen Sør Utsiktspunkt

Upåklagelig utsikt mot sørøst fra dette fint tilrettelagte stedet!
Godt le, bålpanne og turbok på Utsiktspunktet