Fottur til Stuttgongkampen (12.07.2018)  5

Stuttgongfossen parkeringslomm (873m) 12.07.2018
Stuttgongkampen alternativ 12.07.2018
Stuttgongkampen normalveg 12.07.2018

Dag 3 på vår hyttetur til Sjodalsvatnet. Fotturdag i dag og målet var Stuttgongkampen. Hadde lest oss opp på en rute som her på Peakbook ligger som "alternativ" som vi skulle ta opp og så "normalruta" tilbake. Sånn ble det.

Parkerte ved Stuttgongfossen og startet å gå ca kl 08:42 og fulgte denne alternativruta bortover seterne. Etterhvert steg den litt og gikk inn i en bjørkeskog. Der var det litt vått og myggen var irriterende. Dette gjorde at jentungen på snart 8 år ble litt utålmodig, men heldigvis var en av tvillinggutta på 13 år en god motivator.

Når vi etterhvert kom oss opp i høyden så kviknet jentungen til og ble sprek som bare det. På første høydedrag gikk vi på en rype som satt og nøt utsikten mot Besshøe, men vi skulle høyere opp. Vi fulgte ruten ganske eksakt og guttene lot den minste få lov til å være først på toppvarden. Ikke verst, faktisk med to så sterke konkurranseinstinkter...

Det var ganske bra vær, men det gikk litt uvær på hver kant og vi kunne høre torden. På toppen kom det litt yr sammen med ganske kald vind - så vi kledde på oss lett og spiste raskt før vi gikk normalruta tilbake.

Nede ved Gammelseter så vi - og testet - benken ved hvilefurua, den hadde jeg også lest om på forhånd :-)

Været ble bra igjen og vi spanderte på oss en tur bortom Stuttgongfossen - før vi gikk opp til bilen - etter en flott tur!

Klar for avgang innover seterveien
Seterveien gikk etterhvert over i sti
Endelig gjennom myggskogen
Nubbene sett fra første kolle
The girl on the edge!
Rypemor som nyter utsikten mot Besshøe