Brattlandsfjellet, Skavdalsfjellet og Stordalsfjellet (08.04.2019)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Nordre Skavdalsfjellet (419m) 08.04.2019 12:06
Brattlandsfjellet i Fana (375m) 08.04.2019 12:55
Søre Skavdalsfjellet (419m) 08.04.2019 13:27
Stordalsfjellet (376m) 08.04.2019 13:51

Med OJ. Kjørte og parkerte i liten P-lomme bak en bussholdplass. Plass til kanske 3-4 biler. Gått herfra en gang tidligere, men var lenge siden (august 2015) så var på tide med en ny tur. En 2-3 fristende hjortetråkk oppover når man nærmer seg Furedalsvatnet, men trikket er å ha litt mer is i magen enn hva jeg pleier å ha og ta den tydlige stien ved Furedalsvatnet. Fulgte denne en bit oppover. Mye tørt gress etter det varme nederbørdsfattige været her i begynnelsen av april så gikk veldig fint. Tror denne sti kan være litt sleip ellers. Dagens egentlige mål var Opptur Bergen-fjellet Stordalsfjellet, men ble fristet til å stikke innom Brattlandsfjellet på veien så det fikk bli slik. Avvek fra stien opp i noen mindre hjortetråkk og kom meg bort der. Gikk litt videre fra toppen for å kikke nedover og kan bekrefte; det er bratt ned Brattlandsfjellet.

Oppover og bortover mot Skavdalsfjellet var lengre enn jeg sett for meg. Siklet litt på Flåfjellet fra toppen som er en desto bedre utsiktstopp, men da jeg innså hvor langt jeg fortsatt hadde igjen til Stordalsfjellet så fikk denne være for denne gang. Var trass alt der i 2015.

Litt opp og litt ned mot Stordalsfjellet. Valgte nok ikke ideell rute her, men kom nå frem som vanlig. Tørt gress med mye stein under i bratte partier blir fort litt vanskelig, nesten glatt, så viktig å ikke stresse i disse partier hvis man slaviskt skulle følge dette gps-spor. Kom nå bort på Stordalsfjellet etterhvert. Bra utsikt her også. Lurer på om det vart brann her for noen år siden (jepp, i 2013 tydeligvis).

Hadde sett for meg å ta stien i Furedalen uten å ha sett så veldig mye på stien så durte på nedover i terrenget. Ble litt bratt der jeg først kom så måtte ta meg ned ved en egg. Nå var jeg trøtt. Men det var litt lenger igjen enn jeg sett for meg og nå innså jeg også at stien ikke gikk helt der jeg trodde den gikk og at jeg måtte jobbe meg oppover mot Totlandsfjellet litt før å finne stien. Fant den, men mistet den på vei nedover mot Furedalsvatnet og fra enden var det for bratt for å kunne følge vannkanten så måtte igjen oppover, denne gang i noen ikke så godt brukte hjortetråkk. Det ble en deilig rendezvous med stien oppover etter at jeg gått rett igjennom frog country. Først så jeg to stk som gjemte seg i gjørmen. Uklart om det var for meg eller for å fange insekter. Deretter massevis av froskeegg, og så to svømmende frosker i Furedalsvatnet. I tillegg høll jeg nesten på å stige på en på stien nedover. Denne sto helt stille med et bein i vedret og latet som å være en stein. Jeg latet som at kamuflasjet virket, selv om det i dette tilfelle var helt ubrukelig. Deilig å komme tilbake til bilen med trøtte ben. Fin tur.