Bynuten (07.04.2019)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Bynuten (671m) 07.04.2019

Dag 8, Kommunetopp nr. 1

Ferdig med byene for denne gang. I dag skulle man konsentrere seg om å prøve å klare 5 kommunetopper på en dag. Det gikk så vidt. Etter den første turen til Bynuten, avtalte jeg med et lokalt gatekjøkken at jeg skulle få lov til å dusje der når jeg var ferdig med den 5 og siste K. toppen. Men jeg måtte være tilbake før 20, for da stengte de. Det gikk også akkurat var tilbake 19.40, og rakk både en rask middag og dusj, før de stengte. Plukket også opp fryseelementene mine som jeg hadde fått lagt igjennom her til nedfrysing. Kjempegod service.

Overnattet i nærheten av Oltedal. Og tidlig om morgenen dro jeg videre til Seldalsheia parkering, som var utgangspunktet for turen til Bynuten. Gikk på grusvei i ca. 1,4 km før stidele. Tok her til høyre. Passerte både vannet Trollabærtjørna og Storatjørn på venstre side. Etter det siste vannet, gikk det slakt oppover i østlig retning. Etter hvert i nordlig retning, før man kom opp på platået. Herfra lettgått i vestlig retning bort til toppen. På toppen er det en stor fin steinvarde.

Jeg har notert at det var en flott tur, på fin rødmerket sti. 3 grader ved start. Masse folk og nydelig vær. Neon engelskmenn og 3 canadiske gutter traff jeg også. Og ei søt jente med en flott Gordon Setter på 10 mnd.

Var alene på parkeringen når jeg startet, men helt fult av biler når jeg returnerte. Nå videre til neste K topp.